Lisää lukijoita blogiin – 3 vinkkiä blogin kävijämäärän kasvattamiseen

Lisää lukijoita blogiin – 3 vinkkiä blogin kävijämäärän kasvattamiseen

Haluat tuloja blogisi kautta, mutta jotta saisit kaupallisia yhteistöitä, asiakkaita tai myyntiä tarvitset lisää lukijoita blogiin, eikö? Kasasin tähän blogipostaukseen kolme erillaista tapaa kasvattaa blogisi lukijamäärää, jotta saisi lisää näkyvyyttä aiheellesi. Itseasiassa laitoin nämä vielä nopeusjärjestykseen hitaimmasta nopeimpaan tapaan. Eli jos olet tosi kärsimätön, niin kannattaa lukea postaus tarkasti loppuun saakka!

Lisää lukijoita blogiin – Hakukoneoptimointi

Blogipostausten hakukoneoptimointi on erinomainen tapa lisätä lukijoita, joskin kovin hidas sellainen. Suomessa tehtiin vuonna 2016 yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. En löytänyt uudempaa tilastoa, mutta voisin kuvitella, että haut ovat lisääntyneet tuosta vielä reilusti. Joten ihmiset janoavat tietoa Googlen kautta ja hyvin hakukoneoptimoidut blogipostaukset nousevat helposti korkealle hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa siis sitä, että valitaan jokin hakusana tai -termi, jolle kyseinen blogipostaus optimoidaan. Ensin tarvitsee siis tehdä hakusana-analyysi, kirjoittaa blogipostaus sillä tavalla, että valittu hakusanaa käytetään tietyissä kohdissa postausta. Sitten tietysti vaan toivotaan, että Google rankkaa tämän postauksen korkealle. Joten huomaat varmaan, että tämä ei ehkä ole kaikkein paras tapa, jos haluaa kasvattaa blogin lukijamäärää nopeasti.

Mihin blogipostausten hakukoneoptimointi sitten on hyvä? Pitkäjänteiseen ja tasaiseen lukijamäärien kasvatukseen. Jos blogissasi on (ja ehdottomasti olisikin hyvä olla) ikivihreää sisältöä, ne kannattaa hakukoneoptimoida hyvin, jotta ihmiset päätyvät niihin Googlen kautta.

Lisää lukijoita blogiin – Somejaot

Jotta blogi kasvaisi, olisi hyvä keskittyä sisällöntuotannon ohella jakamaan sisältöä eteenpäin. Sanotaankin, että näiden suhde pitäisi olla 80/20. Eli 80% keskittyy sisällön jakamiseen ja 20% sisällön tuottamiseen. Olisitko arvannut, että prosentit menevät näin päin? Ilman somejakoja on tosi vaikea tavoittaa lukijoita, mutta tavoittaako sitä kautta uusia lukijoita. Kyllä varmasti tavoittaa, mutta se on työlästä.

Jos jaat julkaisemasi blogipostauksen oman blogisi FB-sivulle, tavoitat ehkä noin 20% sivun tykkääjistä. Ja todennäköistä on, että he ovat jo blogisi ns. vakilukijoita, koska FB:n algoritmi näyttää julkaisuja pääasiassa heille, ketkä ovat niihin aiemminkin reagoineet.

Instagramissa blogipostauksiin on mahdollista saada helpommin lukijoita, etenkin, jos sinulla on yli 10 000 seuraajaa ja täten olet saanut stoorien swipe up -linkin käyttöösi. Koska niin monet bloggaajat tätä hyödyntävät, ovat Instagramin käyttäjät jo tottuneet siirtymään pois Instagramista lukemaan blogipostauksia. Mutta ilman tätä swipe-ominaisuutta voi olla vaikea ohjata lukijoita klikkaamaan profiilin linkkiä ja siirtymään blogin puolelle. Ja lisäksi Instagramin seuraajat ovat jo tuttuja kanssasi, joten todennäköisesti ovat myös blogisi vakilukijoita, eikä tällä tavalla tavoita täysin uusia lukijoita.

Yksi hyvä keino tavoittaa nimenomaan uusi lukijoita blogiin, on oman aihepiirin FB-ryhmät. Enkä tarkoita tällä siis mitään yleisiä Bloggaajat -ryhmiä (ellei kohderyhmäsi ole siis bloggaajat), vaan sellaisia ryhmiä, joissa tiedät kohdeyleisösi viettävän aikaa. Ryhmien kohdalla ongelmaksi muodostuu usein tiukat säännöt ja monesti hyvääkin tarkoittavat blogipostausten jaot katsotaan mainonnaksi ja spämmäykseksi. Mutta jos löydät hyvän ryhmän, niin pidä siitä tiukasti kiinni – niistä tavoittaa erinomaisesti uusia lukijoita!

Lisää lukijoita blogiin – Maksettu somemainonta

Miltä kuulostaisi, jos saisit Instagramin algoritmin etsimään sinulle lukijoita, ketkä olisivat täysin tuntemattomia blogisi suhteen, mutta kiinnostuneita aiheesta, josta kirjoitat? Entä, jos saisit mainoksiin käyttöösi swipe-up linkin, jolla voisit ohjata aiheesta kiinnostuneita Instagram-käyttäjiä suoraan blogiisi. Tiesitkö, että tämä on mahdollista ihan kaikille Instagram-käyttäjille, kenellä on bisnes- tai sisällöntuottajatili (tämä on vain asetuskysymys) ja FB-mainostyökalu!

Instagram-mainonta tavoittaa käyttäjiä, ketkä ovat tottuneet siirtymään pois Instagramista lukemaan blogeja. Voit luoda kohderyhmiä, jotka ovat kiinnostusten kohteiden perusteella samankaltaisia, kuin nykyiset Instagram-seuraajasi. Tämä on erinomainen tapa saada uutta yleisöä blogiin, eikä sinun tarvitse tehdä mitään muuta, kuin laittaa mainokset päälle ja Instagramin algoritmi työskentelee puolestasi.

Eikä Instagram-mainonta ole kallista, vaikka aluksi voisi niin ajatella. Uusia lukijoita voi saada blogiinsa alle 0,10€ klikkihinnalla, joka on todella edullista liikennettä.  Bloggaajan, joka tavoittelee blogistaan tuloja, on hyvä olla valmis investoimaan rahaakin blogiin. Nimittäin sitä ammattimaiset bloggaajat tekevät ja nämä ammattilaisten käytännöt kannattaa ehdottomasti ottaa itsekin haltuun. Tiedät ehkä sanonnan raha tulee rahan luo? Se ei ole ihan tuulesta temmattu!

Innostuitko maksullisen mainonnan mahdollisuuksista? Tuu mukaan maksuttomaan webinaariin 29.10 klo 9.00. Opetan, miten saat takuulla tuloksia eikä sun enää tarvitse toivoa, että joku klikkaa blogiisi vaan voit olla varma siitä!

Ilmoittaudu mukaan täältä: somelemon.fi/webinaari

IGM; mainoskuva

Tästä pääset maksutta ilmoittautumaan

About the Author

Leave a Reply