Mitä julkaisisin Instagramiin – Kuvaideoita yrittäjälle

Mitä julkaisisin Instagramiin – Kuvaideoita yrittäjälle

Yksi somen käytön haasteista yrittäjälle on säännöllisyys. Tekemistä yrityksen parissa on paljon ja aikaa vain rajallisesti. Some on helposti se osa, mistä karsitaan, erityisesti silloin, jos sen tekemistä ei ole tarkemmin suunniteltu. Ja vaikka sitä vähän olisi suunniteltu, pitää jokaisen julkaisun olla kohderyhmälle kiinnostava ja vielä liityttävä edes jotenkin hennosti bisnekseesi.

Puuh. Ei ihme, jos kiinnostaa unohtaa koko some. Etenkin, jos sieltä ei tule minkäänlaisia tuloksia! Somekanavien menestysresepti onkin yksinkertaiset kolme ässää: Strategia + Sisältösuunnitelma + Seuranta = €€.

Olet varmasti huomannut, millainen sisältö herättää seuraajiesi peukun antamaan sydämiä. Ehkä muistikirjassasi on liuta ideoita, jotka vaan odottavat toteuttamista. Mutta entä, jos kaikki ideasi ovat käytetty ja pää kumisee tyhjää. Tulevaa viikkoa silmällä pitäen ajattelin inspiroida sinua, jotta Instagramisi ei jää täysin huomiotta.

Yrityskulttuuri

Yksinyrittäjän on helppo näyttää inhimillinen puoli somessa ja monesti yleisösi tietää jo, että työskentelet yksin. Mutta entä, jos yrityksesi on yhtään isompi, miten silloin näytetään inhimilliseltä ja helposti lähestyttävältä? Instagramissa voit jakaa kuvia työntekijöistä ja esitellä heidän erityistaitojaan; esimerkiksi mainostoimiston graafikon upeita designeja tai vaatekaupan myyjää stailaamaassa näyteikkunaa. Entä voisitko korostaa asioita, jotka ovat sinulle ja yrityksellesi tärkeitä? Oletko mukana jossain hyväntekeväisyydessä? Esimerkiksi jos tuet paikallista eläinsuojeluyhdistystä, jaa kuva käynniltäsi sieltä ja kerro kuvatekstissä miksi se on yrityksellesi tärkeää.

Ihmiset ostavat mielellään toisilta ihmisiltä. Siksi ei tulisi piilotella logon takana, vaan tuoda esiin niitä ihania kasvoja sieltä työpaikalta. Jakamalla yrityksen arvoja heijastavia kuvia teet brändistäsi aidon ja herätät luottamusta. Todennäköistä, että kissarakas ihminen ostaa mielummin eläinsuojelutyössä mukana olevalta yritykseltä, kuin kilpailijalta. Tai voi olla, että kilpailijakin tukee toimintaa, mutta ei tajua tuoda tätä esiin markkinoinnissaan 😉

Viikottainen teema

Instagramin tunnetuimpia kansainvälisiä teemoja on #throwbackthrusday, jolloin käyttäjät jakavat menneisyyteen liittyviä kuvia. Ehkä voisit osallistua #motivaatiomaanantaihin tai Twitterissä trendaavaan #keskiviikkokehuun? Tsemppaa maanantaina ihmisiä tekemään parhaansa ja kehu keskiviikkona vaikkapa parasta yhteistyökumppaniasi kuvan kera!

Tai mitäpä, jos keksisit ihan oman teeman? Jos käytössäsi on Instagramin bisnestili, voit seurata tilastoista millaiset kuvat toimivat yleisöllesi. Tutkimalla analytiikkaa voit luoda hyvin pärjäävistä kuvista viikoittain toistuvan teeman. Esimerkiksi, jos on personal trainer ja treenivinkkikuvasi saavat aimo kasan tykkäyksiä, voit perustaa teeman #tiistaitreenit ja kannustaa myös seuraajiasi jakamaan treenikuviaan tiistailta.

Jaa muiden kuvia eli repostaa

Periaatteessa Instagramin kuvat ovat aina kuvaajan omia mutta kreditoimalla eli tägäämällä käyttäjän tunnuksen kuvatekstiin on kuvien jakaminen kirjoittamattomien herrasmiessääntöjen mukaan ok. Erityisesti, jos kyse on brändihäshtägin käytöstä, niin usein kuvan julkaisja jopa haluaa päästä mukaan brändin kuvavirtaan. Mielestäni silti on kohteliasta kysyä kuvan alkuperäiseltä julkaisijalta, että onko ok, että repostaan (eli uudelleenjulkaisen) kuvasi. Tämä onnistuu helpoiten Instagramin viestitoiminnolla, joka ainakin Android-puhelimilla onnistuu ihan kommentoimalla kuvaa ja klikkaamalla kommenttikentän vasemmalla puolella olevan nuolen vihreäksi.

Millaisia kuvia sitten voisi jakaa? No mikä tahansa sopii sinun tilisi sisältöön. Jos olet luonut brändihäshtägin, niin sen kautta voit saada nopeastikin seuraajiltasi oivallista sisältöä jaettavaksi. Brändihäshtägillä varustettujen kuvien jakaminen on kolmestakin syystä fiksua. Ensinnäkin, se on sinulle silkkaa ajansäästöä, kun kuvia ei tarvitse käsitellä ja löydät ne helposti yhden häshtägin takaa. Toisekseen, voit näyttää lojaaleille seuraajillesi, että heidän julkaisemat kuvat ovat oikeasti tärkeitä sinulle. Heille tulee hyvä mieli, sinulle tulee hyvä mieli. Kolmanneksi, seuraajien sisältö on helposti lähestyttävää ja luo tärkeää social proofia brändillesi. Ihmiset vaan ostavat helpommin niitä juttuja, mitä toiset kokevat hyvinä.

Promoa tuotetta tai palvelua

Omia tuotteita (tuote sana pitää tässä sisällään myös palvelut) pitää pystyä tuomaan esiin mutta niitä ei saa tyrkyttää tai liikaa mainostaa. Instagramin kuvateksteissä jätä käyttämättä sanaa ‘osta’ ja keskity mielummin siihen, miten voit nostaa tuotteitasi esiin esteettisesti, sillä siitä Instagramissa on kyse. Kiinnostavasta sisällöstä.

Esimerkiksi, jos jokin suosittu tuotteesi on loppunut verkkokaupasta, on enemmän kuin ok julkaista kuva siitä Instagramissa, kun niitä on taas saapunut varastoon. Tässäkin on kaksi erilaista tapaa. Voit julkaista kuvan tuotteesta jotain neutraalia taustaa vasten tai tehdä sen paljon persoonallisemmin, vaikka ottamalla lyhyen videon siitä, kun avaat innostuneena saapunutta pahvilaatikkoa, joka sisältää tätä suosittua tuotetta. Kumpi on sinusta aidompi, tunteita herättävämpi ja ei-mainosmainen tapa promota tätä tuotetta?

Lisää vinkkejä voit ottaa itsellesi tästä ilmaisesta oppaasta, jonka saat sähköpostiisi! Ota yksi tapa käyttöön viikossa ja 20 viikon päästä Instagramisi loistaa!

Miniopas Instagramiin

Tilaa Instagram Miniopas!



 

♥ Sari

Oliko artikkeli sinulle avuksi? Jaa se tästä myös yrittäjäystävillesi!

About the Author

Leave a Reply