10 vinkkiä yritykselle Instagramin hyödyntämiseen

10 vinkkiä yritykselle Instagramin hyödyntämiseen

Monet mieltävät Instagramin sopivaksi kanavaksi, jos yritys myy näyttäviä tuotteita, kuten vaatteita tai sisustuselementtejä. Insta tai ehkä vielä tutummin IG sopii kuitenkin minkälaiselle yritykselle tahansa ja jos totta puhutaan, pelkät tuotekuvat tuskin saavat yritystilille juurikaan seuraajia. Ihmiset etsivät Instagramista positiivista virettä ja mikä jottei sitä löydy myös yrityksistä!

Miten sinä käytät Instagramia? Oletko miettinyt sen käyttöä tavoitteellisesti? Yrittäjän resurssit ovat rajalliset ja somen käyttöön saa tuhlattua aikaa vaikka kuinka ja paljon. Ehkä näistä vinkeistä löytyy jotain, mikä saa sinutkin käyttämään Instagramia tavoitteellisemmin ja hyödyntämään sitä tehokkaammin!

Kasvata seuraajamäärääsi, mutta vain hyvillä seuraajilla

Pelkkä IG-tilin luominen ja kivojen kuvien lisääminen ei lisää brändisi näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tililläsi tulee tietenkin olla seuraajia ja mielellään vielä sopivia sellaisia.

Käytä sopivia häshtägejä, kommunikoi seuraajiesi kanssa ja seuraa itse heitä, kenen voisit kuvitella olevan kiinnostunut sinun sisällöistäsi. Unohda kaikkien vihaama follow-unfollow -peli ja älä harkitsekaan seuraajien ostamista. Seuraajien määrällä ei loppupeleissä ole merkitystä, tärkeämpää on, että he ovat ihan aidosti kiinnostuneita sinun kuvistasi!

Seuraa tilastoja

Ehkä sinulla on jo fiilis millaisista kuvista seuraajasi pitävät, mutta data voittaa aina mielipiteet, siksi kannattaa hyödyntää myös Instagramin analytiikkaa. Saadaksesi tietoa miten kuvasi “menestyvät” muuta Instagram tilisi ns. Business-tiliksi.

Tämän jälkeen näet mm. kuinka monta ihmistä on kuvasi nähnyt ja koska seuraajasi ovat parhaiten tavoitettavissa. Analytiikasta näet myös, millaiset kuvat toimivat juuri sinun seuraajiesi keskuudessa.

Tarjoa inspiraatiota

Instagramista ei haeta faktoja tai päivän polttavia uutisia, vaan halutaan inspiroitua kauniista kuvista. Kevyempi materiaali toimii IG:ssä paremmin kuin missään muussa kanavassa. Kuvat, jotka herättävät positiivisia tunteita ovat Instagramissa suosituimpia. Tarjoa sellaisia tarinoita, joiden kautta seuraaja haluaa välittömästi ostaa tuotteesi!! Älä pelkää lyödä persoonaa peliin, brändilläkin on oltava ääni!

Personal trainer Jarnon Instagram on täynnä inspiroivia kuvia siitä, miten ihmiskeho on kykenevä hulluihinkin asentoihin.

Kerro tarina

Instagramin kuvatekstiin saa käyttää jopa 2200 merkkiä. Ole tarkkana kuitenkin siinä, miten aloitat, sillä vain ensimmäiset kolme riviä näkyvät. Loput kuvatekstistä saa näkyviin klikkaamalla, joten koukuta seuraajasi jo ensisanoilla.

Tarinat voivat olla vaikka hauskoja sattumuksia yrittäjän arjessa tai jos oikein uskallat heittäytyä niin pahimpia mokia, mitä olet tehnyt. Muista, että ihmiset rakastavat inhimillisyyttä ja inhimillisiin brändeihin on helppo samaistua! Asiakaspalautteiden jakaminen nostaa omaa häntääsi mutta luo myös social proofia yrityksesi tuotteille tai palveluille!

Päivän positiiviset terveiset siivoojaltamme @bootsmani’lta ? Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! #siivous #asiakaspalaute

Kuva, jonka Lassila & Tikanoja (@lassilatikanoja) julkaisi

 

Ensivaikutelma ratkaisee

Voisiko sinun IG-tilisi olla täynnä värikkäitä kuvia? Vai hillityn tyylikkäitä valkoisia? Ehkä sinun käyttöösi sopisi flatlay-kuvat paremmin? Instagram-profiili on esikatselu yritykseesi – millaisen ensivaikutelman haluat antaa?

En yleensä pidä liiasta vertailusta, mutta tämän haluan teille esitellä. Bongasin nimittäin Instagramista kaksi Suomessa toimivaa eläintarvikeliikettä; Faunataren & Musti ja Mirrin. Kumman profiilin ensivaikutelma houkuttaa liittymään seuraajaksi?

 

Panosta laadukkaisiin kuviin

Yhdenmukaiset ja laadukkaat kuvat pistävät positiivisella tavalla silmään. IG:n käyttäjänä tiedät kuinka kuvavirtaa tulee selattua melko nopeaankin tahtiin ja laatu erottuu virrasta mukavasti. Kuvankäsittely ei ole oikeasti ole yhtään vaikeaa ja sitä jelppimässä on vielä kasa valmiita filttereitä! Vähän lisäämällä valoisuutta ja säätämällä kontrastia, saturaatiota sekä highlightseja niin näyttää kuva jo ihan erilaiselta.

Instagram opi ilmaiseksi

Julkaise säännöllisesti ja usein

Hetkittäin voi tuntua, ettei ole mitään julkaistavaa ja IG:n käyttöön saattaa tulla pitkäkin tauko. Hyvin suunniteltu sisältö takaa sen, että sinulla on säännöllisesti tarjota uusia kuvia seuraajillesi.

Kannattaa myös hyödyntää Instagramin ajastusta. Varaa heti maanantaiaamusta X määrä aikaa ja ajasta erilaisia päivityksiä kaikkiin käyttämiisi somekanaviin, myös Instagramiin. Kun olet tehnyt sisältösuunnitelman, niin sinulla on jo tiedossa millaista sisältöä kyseiselle viikolle haluat julkaista!

Tee brändihäshtäg

Rohkaise asiakkaitasi jakamaan omia kuviaan, joissa käyttävät sinun häshtägiäsi. Tätä kautta saat myös hyvää sisältöä jaettavaksi. Mikä parempi tapa nostaa omaa häntää, kuin jakaa asiakkaasi suosituksia tai kokemuksia? Esimerkiksi Mondo-lehden IG nojaa pitkälti seuraajien häshtägillä #mondolöytö jakamaan sisältöön.

 

Unohda myynti ja mainostus

Liian myyvä ja vain omiin tuotteisiin keskittyvä tili jää monelta seuraamatta. Silloin tällöin promoaminen on ok, mutta älä keskity vain siihen. Inspiroivan, kiinnostavan ja avuliaan sisällön avulla ansaitset seuraajiesi luottamuksen ja saat jatkossakin näyttää kuviasi heidän feedissä! 

Näytä mitä kulissien takana tapahtuu

Voisitko kävellä tuntemattoman naapurisi avoimen ulko-oven ohi katsomatta? Itse en pystyisi, koska ihminen on luonteeltaan utelias. Anna Instagramissa seuraajillesi mahdollisuus tirkistelyyn.

 

Esittele tiimiäsi tai yhteistyökumppaneita. Näytä missä työskentelet. Ehkä sinulla on söpö toimistokissa? Kissakuvia voi jakaa vaikka et pyörittäisikään kissakahvilla, kuten Helsingin Mikaelin seurakunta on Instassaan tehnyt! Ja kuinka söpö tuo Hulda-kissa onkaan ♥


Kaipaatko vielä lisää vinkkejä Instagramiin?

Kasasin lisää vinkkejä 10 sivuisen oppaan muotoon ja tarjoan sen blogini lukijoille ihan ilmaiseksi.

Miniopas Instagramiin

Tilaa Instagram Miniopas!



Oliko artikkeli sinulle avuksi? Jaa se tästä myös yrittäjäystävillesi!

About the Author

Leave a Reply