Videot ovat tulleet osaksi meidän arkipäivää ja tässä artikkelissa kerron, miten Instagramissa voi jakaa videon neljällä eri tavalla. Ja kuten muidenkin somevideoiden, myös Instagramissa niiden tulee olla laadukkaita ja lisäarvoa tuovia.
Enää ei jaeta sisältöjä jakamisen ilosta, kuten vielä muutama vuosi sitten saatettiin tehdä, kun orgaaninen näkvyys oli huipussaan.
Nyt videolla voi saada menestystä, jos se on suunniteltua ja sisällöltään merkityksellistä – sillä, onko video teknisesti viimeisen päälle, ei ole niin suurta merkitystä.
Ja käyttäjäluvut vaan puoltavat sitä, että video on tällä hetkellä SE juttu. Instagram-stooreilla on maailmanlaajuisesti 250 miljoonaa aktiivista päivittäistä käyttäjää. Ihmiset siis todellakin haluavat katsoa videoita. Voisiko heistä löytyä myös sinun kohderyhmää?
Videon jakaminen Instagramin kuvavirtaan
Markkinoinnin asiantuntijat, minä mukaan lukien, ovat sitä mieltä, että videoilla on paras ROI (eli return on investment). Kun yhä useampi somepalvelu tarjoaa mahdollisuuden jakaa videoita, niitä myös kulutetaan yhtä enemmän, joten niitä kannattaa jakaa myös Instagramin kuvavirrassa.
Nämä kuvavirran videot voivat olla kestoltaan jotain 3-60 sekunnin väliltä. Kuten kuvia, myös videoista voi tehdä monen pätkän julkaisun, joita seuraaja pyyhkäisemällä katsoa peräkkäin. Tästä löydät ohjeistuksen useamman kuvan tai videon postaukseen.
Kuten muutkin videomuodot, myös nämä kuvavirran postaukset ovat erinomainen tapa luoda suhdetta seuraajien kanssa. Tulet aivan eri tavalla tutuksi seuraajille, kun he näkevät liikkuvaa kuvaa ja kuulevat äänesi.
Voit esitellä videoilla palveluitasi, yrittäjän arkeasi, tapahtumia, toimistoasi – vain rohkeus on rajana. Muista, että rakennat itsestäsi asiantuntijabrändiä, joten mieti millaisiin asioihin seuraajasi voisivat samaistua!
Videon jakaminen Instagramin Stories -osioon
Ihmiset kaipaavat Instagramin kronologista kuvavirtaa ja Stories on vastaus tähän huutoon. Stories-osiossa videot säilyvät vain 24h, joten mitään liian isoa rahallista panostusta ei välttämättä näihin videoihin kannata laittaa. Ellet sitten halua säästää näitä videoita profiilisi highlights-osioon, se on erinomainen paikka tallentaa kaikkein merkityksellisimmät sisällöt.
Stories-osioon voit tehdä 15 sekunnin pituisia videoita ja näitä videoita voit värittää teksteillä, tarroilla, piirrustuksilla yms. Erityisesti tekstin lisääminen kannattaa, sillä monet katsovat stooreja ilman ääntä, joten saat sanomasi läpi myös heille.
Myös erilaisia videoformaatteja löytyy Stories-osiosn sisältä. Boomerang-video napsii monta kuvaa putkeen ja tekee niistä videon, joka pyörii edestakaisin. Jos nyt menet katsomaan seurattaviesi storieseja, todennäköisesti bongaat useammankin boomerang-videon. Rewind taas näyttää kuvatun videon takaperin.
Testaa rohkeasti, millaiset stoorit uppoavat sinun seuraajillesi. Pidä stooreissa myös mielessä sun brändiääni. Jos olet hassutteleva, niin varmasti erilaiset GIF-animaatiot toimivat myös stooreissa yleisöllesi. Jos taas olet tunnettu siitä, että äänesi nojaa faktoihin, voi olla, että simppelimpi tyyli toimii tässä tilanteessa.
Live-videon jakaminen Instagramissa
Instagramissa voi tehdä myös live-lähetystä ja se käynnistetään myös stories-osiosta. Live-video on siis täysin reaaliaikainen esitys seuraajillesi ja varmasti siitä syystä myös vähemmän käytetty. Kukapa ei jännittäisi livenä esiintymistä?
Live-video on kuitenkin aivan mahtava tapa luoda yhteyttä seuraajiesi kanssa, sillä katsojat voivat kommentoida videoosi ja mikäpä olisi parempi tapa tutustua kuin reaaliaikainen keskustelu! Livessä brändisi ääni pääsee parhaiten kuuluviin ja pystyt kommunikoimaan ihmiseltä ihmiselle.
Ja jälleen, syventää sitä suhdetta seuraajiesi kanssa!
Live-lähetyksen maksimipituus on tunti ja videon voi lähetyksen jälkeen tallentaa puhelimeen tai jakaa omaan stories-osioon, jossa se on nähtävillä 24 tunnin ajan.
Live-lähetyksiä varten kannattaa investoida simppeliin tripodiin, sillä tärisevän kuvan katselua ei jaksa kukaan seurata pitkään. Ja jos tarkoitus on tehdä pidempi livesessio kuin viisi minuuttia, niin käsihän siinä väsyy! Nopeat sessiot voi toki kuvata vapaalla kädelläkin.
Videoiden jakaminen IGTV:ssä
Instagramin uusin videomuoto on IGTV, paikka, jonne voit jakaa pitkäkin videot seuraajiesi katseltavaksi. Tällä hetkellä videoiden pituus on rajoitettu 10 minuuttiin (joillakin isommilla tileillä on mahdollisuus tehdä tunnin pituisia videoita) ja kaikki videot on tarkoitettu kulutettavaksi vertikaalisesti. Tämä on tietenkin loogista, kun puhutaan mobiiliapplikaation luomasta videoalustasta.
Vertikaalivideo on itseasiassa aivan huikea juttu, sillä se tekee aloittamisen helpoksi. Kaikilla on älypuhelin ja IGTV:ssä ei odoteta videoiden olevankaan videoammattilaisten käsistä.
Katsojat voivat kommentoida videoitasi ja tietenkin sinun kannattaa siihen kannustaa, sillä kaikki kommunikointi seuraajiesi kanssa näyttää Instagramin algoritmille, että olet aktiivinen käyttäjä.
Mun IGTV-kanavan löydät täältä. Siellä on tietenkin Instagram-vinkkejä – mitäpä muuta!
Millaset videot toimivat Instagramissa jaettaessa
Kolme yleisintä videomuotoa Instagramissa ovat:
Esittely- tai selitysvideo
Tällaisilla videoilla voit esitellä niin henkilökuntaa kuin tuotteitasi. Selitysvideo voi sisältää vaikka vastauksen asiakkaiden yleisempiin kysymyksiin. Alla näkyvällä videolla Optimal Performance esittelee, miten heidän kuntosalillaan voi hyödyntää salille juuri hankittuja vastuskuminauhoja.
Tutoriaali
Tutoriaaleissa halutaan tarjota seuraajille uusia oppeja. Tällaisia tutoriaaleja nähdään usein kauneustileillä, joissa opetetaan kampausten tai meikkien tekoa. Tässä videossa luomuelintarvikeyritys Foodin näyttää kuinka tehdä raakakakkua.
Suosittelu tai asiakaskokemus
Tällaisia suositteluvideoita ei näe Instagramissa usein. Niiden tarkoitus on luoda luotettavuutta ja laskea ihmisten ostokynnystä. Vaikka emme tunnustaisi, niin olemme helposti muiden suositusten vietävissä. Ihmiset ostavat helpommin, jos tuotetta suosittelee kaveri, julkkis tai vaikkapa kollega.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli sulle apua!!
Ja hei, tuu mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä! Siellä on luvassa lisää vinkkejä ja läjäpäin inspistä Instagram-markkinointiin!