3 Instagramin vähemmän tunnettua ominaisuutta

Uudet ominaisuudet Instagramissa

Somekanavat päivittyvät lähes kuukausittain, eikä niiden uusien ominaisuuksien perässä meinaa pysyä. Instagram on pysynyt tyylilleen uskollisena kuvanjakopalveluna, mitä nyt kävi kopioimassa Snapchatilta stories-ominaisuuden.

Jos sinulla ei ole aikaa seurata Instagramin viimeisimpiä käänteitä niin kokosin tähän artikkeliin 3 kiinnostavinta ominaisuutta, mitä harvemmin tulee käytettyä. Lisäsin vielä esimerkkejä, miten yrittäjät voivat näitä ominaisuuksia hyödyntää markkinoinnissaan!

INSTAGRAM-PROFIILIEN HAKEMINEN EMOJEILLA

Kyllä. Voit käyttää Instagramin hakua pelkästään emojeilla. Voit hakea toisia käyttäjiä tai kuvia, joissa kyseistä emojia on käytetty häshtäginä. Jälkimmäinen on siitä haastava haku, että siinä tulee kuvat ympäri maailmaa.

Siksi on myös suositeltavaa kuvata omaa tekemistään muutamalla emojilla profiilitekstissä. Tällöin emojihaussa profiilisi päätyy näkyviin.

Toisekseen, voit etsiä yrityksesi alasta kiinnostuneita käyttäjiä. Esimerkiksi hiustuotteita myyvä verkkokauppa voivat etsiä kampaamoalan yrittäjiä hiustenleikkuuemojilla ??.

Tai jos sinulla on eläinkauppa tai eläinlääkäriasema, käytä ihmeessä crazy cat ladyn suosikkiemojia ?. Matkailualan tilit voivat etsiä palmulla ?. Kahviloille on tarjolla kahvikuppia ja kakun palaa ☕️?. Liikunta-alan yrittäjät taas kääntyvät hauisposeerauksen puoleen ?.

Mitä hyötyä tästä on yrittäjälle?

Kampaajien seuraajista löytyy varmasti henkilöitä, ketkä ovat kiinnostuneita tilaamaan hiustuotteita. Hauisposeerauksen takaa löydät henkilöitä, ketkä harrastavat saliharjoittelua ja ehkä olisivat kiinnostuneita palkkaamaan personal trainerin.

Eli voit löytää omaa kohderyhmääsi helposti. Näet myös millaista sisältöä alasi muut yrittäjät tekevät ja voit ottaa parhaat vinkit mukaan omaan tekemiseesi. Ja mikä parasta, jos haet emoji-häshtägillä kuvia ympäri maailmaa näet millaiset kuvat trendaavat isommalle yleisölle.

SUOSIKKIKUVIEN TALLENNUS

Käsi ylös, jos olet joskus ottanut screenshotin Instagram-kuvasta! Tämä oli oma tapani säästää kauneimmat, inspiroivimmat ja muuten vaan spesiaalit Instagram-kuvat.

Mahtava idea, mutta rehellisesti sanottuna palasin näihin kuviin ainoastaan silloin, kun puhelimeni muisti oli lopussa ja kuvia piti poistaa.

Nyt Instagram tarjoaa meille mahdollisuuden tallentaa kuvia. Ominaisuus tuo hieman mieleen Pinterestin pinnauksen, sillä tallennetuista kuvista voi luoda myös omia gallerioita eri teemojen ympärille. Nämä tallennetut kuvat näkyvät kuitenkin vain sinulle.

Tallennusominaisuuden löydät kuvan alta oikealta ja omaan kuvakirjastoon pääset profiilistasi samaisen logon kautta.

igkuvan tallennus tallennetut igkuvat

 

Mitä hyötyä tästä on yrittäjälle? 

Instagram-tilin sisällön ei tarvitse olla pelkästään oman kameran kautta tulleita kuvia. Fiksuinta on valita yritykselle oma brändihäshtäg, sen jälkeen voit tallentaa parhaimmat otokset ja repostaa (eli uudelleen jakaa) niitä sisältösuunnitelmasi mukaisesti.

Muista kuitenkin AINA kuitenkin kysyä lupa etukäteen tyyliin “Moi @tilinomistaja, tykästyttiin tähän kuvaan! Jos sopii, että jaetaan se meidän @xyz tilillä, niin tykkää tästä kommentista”. Tässä on myös aika hyvä mahdollisuus, että kuvan alkuperäisestä ottajasta tulee tilisi seuraaja. Tägää myös uudelleen julkaisemaasi kuvaan alkuperäinen ottaja ja anna hänelle kuuluva kiitos, emmehän halua ratsastaa kenenkään muun taidoilla!

 

KUVIEN ZOOMAUS

Zoomaus ‘nipistämällä’ on ollut monissa sovelluksissa ominaisuutena alusta asti, mutta Instagram otti tämän käyttöön vasta syyskuussa 2016. Käyttäjät voivat siis tutkailla IG-kuvan yksityiskohtia lähempää, kun kuvaa pystyy zoomaamaan. Vie etusormi ja peukalo kuvan päälle ja levitä niitä, tällöin näet kuvan lähempää. Liu’uttamalla sormia näytöllä näet eri kohtia kuvasta ja kun nostat sormet näytöstä, kuva palautuu normaaliksi.

Mitä hyötyä tästä on yrittäjälle? 

Käyttäjät harvemmin zoomailevat kuvia muuten vaan, joten heille on annettava tähän syy ja sisällyttää kehotus kuvatekstiin. Kun saat myyntiin uusia tuotteita, tee näistä kuvakollaasi, jota seuraajat voivat tutkia zoomaamalla lähemmin.

Tähän voit ympätä vaikka arvonnan, laita tuotteen viereen numero pienellä satunnaisessa järjestyksessä ja laita kuvatekstiksi esimerkiksi “Kommentoi tuotteen numerolla suosikkisi ja voit voittaa sen itsellesi. Numeron löydät, kun tarkastelet kuvaa hieman lähempää ?”. 

Oma suosikkini on jättää seuraajille pieniä viestejä kuviin. Tässä on hauska esimerkki australialaiselta Noosa Yoghurtilta.

Instagram markkinointi pienyrittajalleyrityksen instargram vinkkeja

Zoomaus toimii myös videoissa, joten voit soveltaa tätä toimintoa myös siinä. Käytä ominaisuutta kuitenkin säästeliäästi. Vaikka zoomaukseen olen harvemmin törmännyt vielä kotimaisilla tileillä, kuluu se äkkiä loppuun.

Muista aina antaa seuraajalle syy zoomata. Miksi hänen pitäisi pysähtyä sinun kuvan kohdalla ja katsoa sitä lähempää? Jos saat seuraajasi näin tekemään, se varmasti tekee hyvää Instagramin algoritmille, kun seuraaja viettää kuvasi kohdalla enemmän aikaa.

Ja hei, tuu mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä! Siellä on luvassa lisää vinkkejä ja läjäpäin inspistä Instagram-markkinointiin!

 

3 Instagramin vähemmän tunnettua ominaisuutta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top