Palveluyrittäjä, miksi et ole jo Instassa?

Palveluyrittäjä, miksi et ole jo Instassa?

Eihän Instassa voi myydä kuin tuotteita! Näin kuulen usein sanottavan. Mutta sopinee, että perustelen miksi tämä ei ole totuus! Kampaaja, personal trainer tai vaikkapa hieroja valitaan heidän osaamisensa ja persoonan vuoksi. Ja missä muualla sitä osaamista ja persoona voisi tuoda helposti esiin kuin somessa?

Ja erityisesti Instagram on tähän aivan mielettömän mahtavan älyttömän järjettömän (oliko tarpeeksi ylisanoja?) upea kanava, sillä sen erilaisia ominaisuuksia hyödyntämällä voit kertoa itsestäsi monipuolisesti – kuvin, videoin ja tekstein!

Kerron nyt sinulle viisi askelta, joilla aloitat brändin rakentamisen Instagramiin. Ja jos sua nyt kammoksuttaa tuo brändi sanana, niin en ole oikein keksinyt sille hyvää vastinetta.

Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että kaikki mitä teet verkossa ja miten näyt siellä, rakentaa susta mielikuvaa. Ja tietyillä valinnoilla ja strategisella tekemisellä voit tietenkin itse vaikuttaa siihen mielikuvaan eli sinun brändiisi.

Sopiiko, että käytän tähän kuitenkin yhden kliseen. Sinä olet brändi. Noin. Mutta nyt niihin askeliin.

1. Ole sinä

Instagram on täynnä upeita brändejä, mutta älä sorru kopiointiin. Ole sinä. Pitkässä juoksussa valebrändin ylläpitäminen on raskasta ja ajaa sinut burnoutiin. Olemalla sinä itse saat helpommalla luotua sisältöjä ja keskusteltua seuraajiesi kanssa, koska se on sinulle luontevaa.

Anna sinun arvojesi, äänesi ja tyylisi näkyä ja kuulua Instagramissa! Julkaise sellaisista aiheista, joihin itse uskot ja kannatat. Jos olet vegaani, älä suotta piilottele sitä. Ehkä joku sekasyöjä suuttuu, mutta voi voi. Se on sinun arvosi ja sinä et häpeile sitä.

Kaikki eivät välttämättä pidä tästä rohkeasta ja suorasta brändistäsi, mutta ei se haittaa. He eivät ole sinun kohderyhmääsi. Koska sinulla on jo asiakkaita, sinulla on myös kohderyhmä ja he käyttävät myös Instagramia.

Jaa tililläsi myös henkilökohtaisia juttuja. Ja ei, en tarkoita tällä nyt mitään parisuhdekriisejä tai sairaushistoriaa. Vaan sellaisia juttuja, mitkä inhimillistävät brändiäsi. Ehkä sulla on söpö rekku toimistokoirana tai joku eksoottinen lemmikki. Tällaisista pienistä jutuista ihmiset muistavat brändejä.

2. Keskity puhumaan muista kuin itsestäsi

Mutta Sari, äskenhän sä sanoit, että ole sinä. No niin sanoin, mutta sanon myös, että älä keskity puhumaan pelkästään itsestäsi. Liian usein yrittäjät keskittyvät vain hehkuttamaan palvelujensa ominaisuuksia tai sitä, millaisissa asiantuntijatilaisuuksissa he ovat olleet. Nekin ovat tärkeitä asioita, mutta kaikkein tärkeimpiä ovat seuraajat.

Puhu siis aiheista, jotka resonoivat seuraajiisi. Auta heitä. Kuuntele mitä ongelmia heillä on ja ratkaise sisällöilläsi. Voit upottaa mukaan tarinoita, joita olet itse kokenut mutta pidä aina seuraajasi fokuksessa. Tällaista auttavaa sisältöä kutsutaan hyötysisällöksi, palveluista puhumista mainossisällöksi.

Pidä näissä sisällöissä sopiva epäsuhta. Jaa enimmäkseen hyötysisältöä ja ripottele mainoksia väliin silloin tällöin. Vähintään 80% hyötyä ja 20% mainoksia. Mielellään vaikka 90/10.

3. Seuraa heitä, ketkä seuraavat sinua

Instagram (kuten muutkin somekanavat) ovat sosiaalisia medioita. Huom. sosiaalisia. Ei yksipuolisia mainoskanavia. Tavoitteena on luoda ympärillesi yhteisö sellaisia ihmisiä, ketkä tykkäävät susta ja haluavat kommunikoida kanssasi.

Joten klik klik, seuraa takaisin heitä, ketkä seuraavat sinua. Näin pääset heidän kanssa paljon helpommin luomaan yhteyttä. Kommentoi seuraajiesi kuvia, kommentoi heidän stooreja. Jaa seuraajiesi kuvia omaan stooriin, kysy toki ensin lupa. Inspiroidu heistä ja kerro se muille. Hyödynnä muuten Instagramin tägäystoimintoa tähän!

Tällaisella tavalla luot yhteyttä seuraajiisi ja teistä tulee ikäänkuin somekamuja. Ihmiset ostavat heiltä, kehen he luottavat ja keistä he pitävät. Hups, taas tuli klisee. Mutta se on totta!

4. Hyödynnä IG:n kaikki ominaisuudet

Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin, mitä monipuolisemmin käytät Instagramin eri ominaisuuksia, sitä enemmän Instagram tykkää susta. Eli algoritmi suosii niitä tilejä, jotka käyttävät niin stooreja, IGTV:tä kuin lataavat kuvia ja videoita feediin.

Toisekseen, jokaisella ominaisuudella on omat mahdollisuutensa sen brändin rakentamiseen. Pidemmät videot IG:ssä mahdollistavat syvemmän kouluttavan sisällön luomisen. Lyhyet stoorit taas ovat mukava tapa viedä seuraajat kulissien taakse seuraamaan työpäiväsi kulkua.

Äläkä unohda profiilia! Se on sun käyntikortti! Ota käyttöön siis highlightsit, linkki ja yhteydenotto-nappula nyt ainakin. Katso miltä sun profiili näyttää kävijän silmin. Onko kuvavirta yhdenmukainen ja esteettinen? Vai sillisalaatti kaikkia värejä ja tyylejä?

5. Valitse aihe ja tyyli

Mikä on se juttu sun palveluissa, mikä saa sinut intohimoiseksi? Valitse se Instagramisi aiheeksi. Ja oikeastaan kaikessa, mitä teet. Miksi tekisit jotain tylsää ja tyhmää? Mitä tarkemmin rajaat palveluitasi, sitä helpompi sun on puhua niistä. Sitä helpommin löydät sen oikean kohderyhmän.

Jos oot kampaaja, niin ehkä keskityt vain upeiden värjäystöiden tekemiseen? Tai personal trainerina valmennat vain äitiasiakkaita? Väistämättäkin susta tulee tämän aiheen asiantuntija. On ihan turha palvella kaikkia. Siitä tulee vaan sitä sillisalaattia.

Kun oot valinnut aiheen, minkä asiantuntijaksi haluat asemoitua, niin sitten luot tietynlaisen tyylin sun IG-kuville.

Harjoittele kuvien editointia ja julkaise vain ja ne, mitkä sopivat siihen sun valitsemaan tyyliin. Joskus joku kiva kuva on jätettävä julkaisematta, jos se ei vaan istu feediin. Hyödynnä tässä työkaluja, joilla pystyt suunnittelemaan IG-feediäsi etukäteen.

Kun käyt nämä askeleet läpi, niin mä oon ihan varma, että markkinointi Instagramissa muuttuu tosi paljon helpommaksi. 

Jos kuitenkin vielä kaipaat lisää vinkkejä, niin tuu mukaan mun Instajengiin klikkaamalla tästä!

♥ Sari

About the Author

Leave a Reply