Haluat tulla tunnetuksi (enkä tarkoita tässä julkkista) Instagramissa? Ehkä yrittäjänä, jotta voit saada asiakkaita Instagramin kautta. Tai ehkä vaikuttajana ja hankkia kaupallisia yhteistöitä Instagram-tilillesi?Instagram on tällä hetkellä kanava, jossa on mahdollista saada oma agenda esiin nopeastikin ja tehdä sillä rahaa. Mutta sinne on myös mahdollista hukata aikaa kuukausi- jopa vuositolkulla, jos Instagramia ei ryhdy alusta asti tekemään tavoitteellisesti.
Tästä postauksesta sä opit miten ammattimainen, tavoitteellinen tili
- vaikuttaa seuraajamäärän kasvattamiseen
- tilin suosittelujen lisääntymiseen
- asiakkaiden tai yhteistöiden saamiseen
Miten ammattimainen Instagram-tili vaikuttaa seuraajamäärän kasvuun
Mietitään tilanne, että tilisi on pari kuukautta vanha ja olet alusta asti tehnyt hommaa ammattimaisesti. Seuraajia tippuua liukuhihnalta ja voit taputtaa itseäsi olalle. Kun sinua tuntematon henkilö käy profiilissasi, on muutama sekunti aikaa tehdä ensivaikutelma, jonka perusteella henkilö päättää, jääkö hän seuraajaksi, vai ei.
Tavoitteellisesti rakennettu tili erottuu joukosta ja kun ensivaikutelman tehdään ammattimaisesti, on todennäköisempää napata henkilö mukaan seuraajaksi. Ammattimainen tili kertoo heti, mistä tällä tilillä on kyse ja nopealla vilkaisulla henkilö huomaa, että tili on myös visuaalisesti ammattimainen.
Tämä ei silti tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla valokuvaaja tai graafinen suunnittelija, että voisit tehdä visuaalisesti ammattimaista tiliä. Yksinkertaisilla kuvankäsittelykikoilla pystyt luomaan oman näköisen värimaailman, joka huokuu ammattimaisuutta. Ja tietenkin sinun oma asiantuntemus sisällöissä tuo sen uskottavuustekijän, joka saa ihmiset seuraamaan. “Hei, tää tyyppi selkeästi tietää mistä puhuu.”
Miten ammattimainen Instagram-tili vaikuttaa tilin suosittelujen lisääntymiseen
Tavoitteellisen tilin tekemiseen kuuluu säännöllinen näkyminen Instagramissa oman julkaisukalenterin mukaisesti. Se auttaa sinua pysymään yleisösi mielissä säännöllisesti. Jos mietitään uutta seuraajaa, niin hän hyppää mukaan, koska tykkää siitä mitä teet Instagramissa.
Hetken pidempään olleet seuraajat tietävät syvemmin, mitä teet ja millaisissa asioissa sinun puoleen voi kääntyä. Eli he tuntevat jo sinua. On siis tärkeää, että ammattimaisessa tekemisessä rohkeasti tuo sitä omaa asiantuntemusta ja osaamista esiin ja työntää huijarisyndrooman sinne, minne aurinko ei paista.
Omaa osaamista voi näyttää seuraajilleen esimerkiksi minikoulutuksilla, joissa tarjoat helposti käytäntöön vietäviä vinkkejä. Sanotaan, että koet intohimoa siivoukseen. Voit olla vaikuttaja, joka rakastaa tehdä sisältöjä siivouksesta tai siivousyrittäjä. Teet minikoulutuksen aiheesta “Näin siivoat uunin luukun putipuhtaaksi” ja seuraajasi rakastavat sitä. Kun erään seuraajasi ystävä kiroaa likaista uunin luukkua, seuraajasi todellakin suosittelee sinun sisältöjä seurattavaksi. Eli suosittelua voi tapahtua irl eli ns. oikeassa elämässä kuin Instassa.
Jos tilin ammattimaisuuteen ja tavoitteellisuuteen ei panosta, on vaikea saada omalta seuraajakunnalta suosituksia, kun sisällöt tehdään suunnittelematta. Sisältöjen suunnittelu helpottaa oikeasti tekemistä, kun voit olla varma, että sisältöpankissasi on oikeanlaista sisältöä odottamassa.
Miten ammattimainen Instagram-tili vaikuttaa asiakkaiden tai yhteistöiden saamiseen
Ensin seuraaja tykkää sinusta, sen jälkeen oppii tuntemaan ja lopuksi luottamaan. Luottamus rakentuu ammattimaisen sisällöntuotannon myötä ja ilman luottamusta on vaikea saada tuloja Instagramin kautta. Myyt sitten omaa osaamistasi tai haluat tehdä kaupallisia yhteistöitä.
Yksi erinomainen merkki luottamuksen syntymisestä on Instastooreihin saadut DM:t eli yksityisviestit. Jos inboxisi huutaa tyhjyyttä, ei yleisösi vielä luota sinuun. Mutta ei hätää, peli ei ole missään nimessä menetetty. Instagramin tekemistä pitää tarkastella pitkällä aikajänteellä ja luottamus ei synny hetkessä.
Jos olet tehnyt ammattimaisella otteella Instagramia jo vuoden, etkä siltikään saa tuloja Instan kautta (olettaen, että se on tavoitteesi), niin silloin kannattaa jo huolestua. Luottamus syntyy kyllä kuukausissa, kun sisältöjä tehdään tavoitteellisesti ja suunnitellusti.
Yrittäjänä sinun kannattaa kertoa todellakin säännöllisesti julkaista ostohaluja herättävää sisältöä. Kun seuraajasi luottaa sinun osaamiseen ja hänellä herää tarve osaamisellesi, hän kääntyy puoleesi.
Vaikuttajana taas sisältöjesi tulee luoda yhteisöllistä fiilistä ja tällä tavalla luottamus saa ihmiset kommunikoimaan kanssasi. Kun yritys miettii kaupallisen yhteistyön tekemistä vaikuttajan kanssa, he ovat kiinnostuneita minkä verran seuraajasi kommunikoivat kanssasi. Yritykset hakevat vaikuttajia, kenen suosituksiin yleisö luottaa.
Miten aloittaa tavoitteellinen ja ammattimainen Instagram?
Nyt jos susta tuntuu siltä, että sun tili ei oo ammattimainen ja jotain pitäisi tehdä, niin älä hyppää Googleen.
Mä oon tehnyt sulle oikotien ammattimaiseen tekemiseen ja opit kaiken tarvittavan alkuun pääsemiseksi “Ammattimainen Instagram viikossa (tai alle!) -verkkokurssilla.
Tällä kurssilla opit 5 askeleen avulla miten tärkeää on tehdä Instagramia tavoitteellisesti, jos haluat sieltä muutakin kuin tykkäyksiä!
Opit mm.
– 7 Ammattimaisen Instagram yrittäjän/vaikuttajan taitoa (et tarvitse korkeakoulua tai tutkintoa näihin taitoihin!)
– 6 erilaista tapaa tehdä erottautuva Insta-profiili, joka lisää uskottavuuttasi ammattimaisena sisällöntuottajana.
– 4 tapaa kasvattaa näkyvyyttäsi Instagramissa.
Ilmoittaudu tästä mukaan kurssille!