Nämä mokat olen tehnyt Instagramissa

Nämä mokat olen tehnyt Instagramissa

Rämmin blogini kanssa vuositolkulla Instassa saamatta juuri mitään tuloksia. Se oli tosi turhauttavaa ja oikeastaan vihasin koko kanavaa. Myöhemmin tajusin, ettei se oo kanavan vika, jos mä en vaan osaa. Siksi mielellään jaan nämä mokani, jotta sun olisi helpompi tehdä asiat oikein.

Yritin kasvattaa kaikkia kanavia kerralla

Mä avasin samantien itselleni FB-sivut, Instagramin ja vielä Twitterinkin. Niiden lisäksi mun piti tuottaa sisältöä blogiin. Ja tää kaikki oli vaan harrastusta mulle. Fiksuinta olisi ollut luopua Twitteristä, vaikka itseasiassa se kasvoi parhaiten, jos onnistumista mitataan seuraajamäärällä. Mutta ei se auttanut yhtään mun blogia, koska siellä oli ihan vääränlaista yleisöä.

Toisekseen, mulla ei riittänyt aika kaikkien kanavien päivittämiseen. Olisin halunnut olla aktiivinen kaikkialla, joten se olisi tarkoittanut oikeastaan pelkästään somen päivittämistä. No, on sanomattakin selvää, että yksin tehdessä ei oo samoja resursseja kuin isommilla brändeillä, kellä on iso koneisto takana tuottamassa sisältöä. Ja tietty myös budjettia siihen.

Kolmannekseen, ei mulla riittänyt ideoita näihin kaikkeen. Tai siis en vaan osannut ideoita niitä. Vasta, kun opiskelin sisällönideointia ja kävin parissa suunnittelutyöpajassa, sain sellaisen osaamisen, että se ideointi on aika iisiä! Mutta siltikään ei suosittele useamman kanavan kasvattamista yhtä aikaa. Se on tosi stressaavaa!

En tiedostanut omia vahvuuksiani

Mä oon mielestäni suht hyvä puhumaan ja esiintymään. Mutta halusin silti vaan ottaa superhyviä valokuvia, jossa en kyllä oo mikään älyttömän kova. Tää stressasi mua tosi paljon, kun mulla oli hyvä idea kuvasta, mutta koskaan en saanut sellaista otettua.

Eikä tääkään tietenkään siis ollut muusta kiinni, kun osaamisesta. Siis kyllähän valokuvaamista voi opetella ja sitä ei opi, kun tekemällä. Mutta mä olin liian kriittinen itselle enkä antanut sille oppimiselle aikaa.

Mutta jos olisin silloin tajunnut, että oon vahvimmillani videolla, niin olisin päässyt aika paljon helpommalla. Nykyään en itse edes yritä kuvata, vaan mulla on kuvaaja, joka ottaa mulle kuvat. Mä haluan keskittyä Instassa niihin omiin vahvuuksiin, eli videoihin ja kuvateksteihin, enkä stressata siitä että kuvat ei oo tarpeeksi hyviä.

Kaikkien miellyttäminen

Tää oli suurin moka. Ajattelin, että kun teen tarpeeksi monipuolista sisältöä, niin on isompi porukka, joka vois tykätä mun jutuista. Julkaisin niin yrittäjyyteen, matkustamiseen kuin hyvinvointiinkin liittyviä juttuja. Eli aikamoinen sillisalaatti! Miten joku voisi kiinnostua tilistä, jos siellä on yksi postaus treenivinkeistä ja yksi jostain matkakohteesta?

Jälkeenpäin on helppo miettiä, että jospa vaikka olis keskittynyt puhumaan talvipaoista (joita me ollaan miehen kanssa tehty jo viisi tähän mennessä) niin olisi voinut kasvattaa aika hemmetin hyvän yleisön. Ja siis uusia aiheita voi helposti tuoda siinä vaiheessa, kun se oma brändi alkaa olla yleisölle tuttu.

Mutta silloin kun aloittaa vasta sitä brändin rakentamista, on pakko rajata. Se on ainut vaihtoehto, että pystyy puhuttelemaan sitä omaa kohderyhmää! Sitä ei voi olla kaikkea kaikille.

Keskittyminen seuraajamäärään

Kyttäsin tätä oikeastaan aika fanaattisesti. Tiesin about joka hetki, että kuinka monta seuraajaa mun tilillä. Tarkistin joka aamu, että oliko seuraajia lähtenyt. Oliko tullut lisää. Ja jos oli lähtenyt, niin mietin, että mitä oon tehnyt väärin. Mikä oli vikana. Tää oikeastaan pohjaa myös tohon edelliseen kohtaan.

Kun mä kysyn mun Instayleisöltä, et mikä on sun tavoite Instassa, niin edelleen saan viestejä, että 10 000 seuraajaa. Silloin mä vaan mietin, että miksi? Mitä se x määrä seuraajia tuo? Onnistumisen tunteen? No ainakin se tuo swipe up -ominaisuuden stooreihin, mutta en oikeastaan näe järkeä tavoitella sitä määrää ihan vaan sen takia.

Pieni yleisö on yleensä sitoutuneempi ja heidän kanssa on helpompi syventää suhdetta. Siksi en enää jaksa stressata seuraajamäärästä. Toki on kiva, että tili kasvaa, koska se kertoo siitä, et mun sisällöille on tarvetta ja ihmiset kokee hyötyä mun jutuista. Mutta seuraajamäärä ei määrittele mun tekemistä enää!


 

Ja hei, jos joku näistä nyt kolahti, niin ei hätää! Uutta kohti ja korjaamaan laivan suunta. Instagramissa on se hyvä puoli, että muutoksia voi tehdä aika helpostikin ja siellä myös näkee tuloksia nopeasti!

Kaipaatko lisää Instagram-markkinoinnin vinkkejä ja inspiraatiota?
Tuu mukaan mun instajengiin satojen muiden yrittäjien joukkoon!

About the Author

Leave a Reply