5 syytä miksi yrittäjän kannatta panostaa somekuviin

5 syytä miksi yrittäjän kannatta panostaa somekuviin

“Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.” Tuskin olet voinut välttyä kuulemasta tätä sananlaskua? Ja tottahan se on, kuvalla voi kertoa Instagramissa brändisi tarinaa ilman, että kirjoittaa riviäkään. Tietenkin kuvatekstillä kannattaa täydentää tätä stooria, mutta kuvan voimaa ei voi missään nimessä vähätellä.

Instagramissa on niin paljon laadukkaita kuvia tarjolla, joten puolivillaisilla otoksilla jää valitettavasti jalkoihin ja erottautuminen Instagramissa on vaikeaa. Tässä viisi syytä, miksi somekuviin kannattaa panostaa!

1) Tarinankerronta ja tunteet

Kun kuvat kertovat tarinaa, niin ne luovat myös tunteita. Valon käyttö ja eri värit herättävät meissä erilaisia tunteita. Jos somekuvat ovat järjestäen huonosti valottuneita tai tarkennus on pielessä, ne tuskin herättävät katsojassa järin positiivisia tunteita. Kuvilla on helppo tuoda esiin ne tunteet, joita haluat ihmisten tuntevan sinun brändisi lähellä.

2) Se ensimmäinen mahdollisuus

Kuva tekee ensivaikutelma. Instagramissa etenkin sen ensivaikutelman merkitys on ihan järjettömän suuri. Jos kuvasi näkyy IG:n explore-osiossa, sen tarvitsee erottautua ja hypätä esiin sieltä kuvaruudukosta. Ja jos käyttäjä jatkaa vielä IG-profiiliisi, on pieni hetki aikaa tehdä vaikutus, jotta jääkö käyttäjä seuraajaksi vai ei.

3) Amatööri vs. ammattilainen

Hyvät kuvat luovat luottamusta ja uskottavuutta, tekevät sinusta ammattimaisen. Suttuiset kuvat pistävät miettimään, että mitenköhän tää hoitaa työnsä, kun nää kuvatkin ovat vähän niin ja näin. Kuvilla on mahdollisuus inspiroida ja saada yleisöä tuntemaan, että tää brändi osaa asiansa!

4) Pysy mielissä

Kuvien kautta on mahdollisuus jäädä mieleen. Ja välttämättä kaikki kuvistasi tykkäävät eivät koskaan sinulta osta, mutta koska olet heidän mielissä, he saattavat suositella sinua kaverille, joka etsii sinun tarjoamaa tuotetta tai palvelua. Kuvat luovat brändistäsi mielikuvaa ja niillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen se mielikuva on!

5) Brändisi on yksisarvinen

Omilla kuvilla olet uniikki. Sinä olet uniikki, brändisi on uniikki ja siksi kuviesikin pitää olla uniikkeja! Kuvapankkeja on vaikka kuinka paljon tarjolla ja nykyään niistä ilmaisistakin löytää laadukkaita kuvia. Mutta, kuvapankkikuvat ovat kaikkea kaikille. Ja sitähän me ei haluta olla! Markkinoidessa on tärkeää markkinoida sille omalle yleisölle, se koskee myös kuvia. Kuvapankkikuvilla harvoin saa rakennettua sellaista brändiä, mitä oikeasti haluaisit olla. Joten jätetään ne kuvapankit lehtitalojen käyttöön ja rakennetaan oma somekuvapankki.

Mikä ihmeen somekuvapankki?

No yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa yhtä kansiota tietokoneellasi (tai itse suosittelen Google Driveä, josta saa kuvat suoraan mobiiliin), jonne otetaan ja käsitellään valmiiksi kuvat odottamaan julkaisua. Tähän kannattaa varata aikaa ja nähdä vaivaa, koska tää on osa sun yrityksen markkinointia!

Ota kalenterista ainakin 4 kertaa vuodessa puolikas päivä, jolloin kuvaat (tai olet kuvattavana) ja editoit ison kasan kuvia. Varaa erilaista kuvausrekvisiittaa ja katso, että kuvaukseen on tarvittava valaistus. Kuvaa kuvia oikeasti paljon ja valitse niistä sitten parhaimmat jatkokäsittelyyn.

Se ei haittaa, vaikka et vielä tietäisikään missä tulet kuvaa käyttämään vai tuletko ollenkaan. Parasta on, että kuvia on valmiiksi olemassa, kun se hyvä idea iskee. Tällöin saat kuvat tukemaan sitä tarinaa, minkä haluat kertoa kuvatekstissä.

Jos tuntuu, että kaipaat lisää vinkkejä ja inspiraatiota Instagramiin, niin tuu mukaan mun jengiin Instagramissa klikkaamalla tästä!

About the Author

Leave a Reply