Tähän mennessä olen kouluttanut satoja yrittäjiä menestymään Instagramissa ja huomannut, että on neljä jatkuvasti toistuvaa syytä, jotka johtavat Instagramin seuraajamäärän kasvun epäonnistumiseen. Nämä syyt eivät välttämättä ole isoja, mutta ne aiheuttavat sen, että seuraajamäärä jumahtaa paikoilleen tai pahimmillaan jopa kääntyy laskuun. Jos haluat välttää nämä isot sudenkuopat, jatka lukemista ja tiedät millaisilla toimilla vältät nämä virheet.
Kuvitellaan täydellisen kuvafeedin olevan tärkein asia Instagramissa
Kyllä. Kuvilla on suuri merkitys Instagramissa, mutta mitä enemmän siihen panostaa, sitä vähemmän jää aikaa niille tärkeämmille osille. Ethän sorru vertailemaan omaa feediäsi isoihin tileihin? Se on nimittäin pahasta.
Monilla isoilla tileillä on käytössään ammattivalokuvaaja, joka osaa käsitellä kuvat yhdenmukaiseksi. Se ei tietenkään ole vaikeaa meille ei-ammattilaisillekaan, mutta mitä enemmän hiot kuvia, sitä korkeammaksi nostat omaa julkaisukynnystäsi.
Feedisi ei tarvitse olla täydellinen, koska tilisi kiinnostavuus ja erityisesti seuraajiksi jääminen hoidetaan muilla kuin täydellisillä Insta-otoksilla.
Kuvien tarkoitus on pysäyttää ja herättää kiinnostus. Mutta syvempi merkitys ja yhteys tehdään kuvateksteillä. Monesti käy niin, että hiotaan kuvaa niin kauan, että kuvatekstiin ei jää aikaa.
Lätkäistään vaan jotain merkityksetöntä, ikään kuin tärkeää olisi saada se upea kuva julkaistua. Kun panostat enemmän kuvatekstiin, pääset lähemmäksi seuraajiasi. He tutustuvat sinuun ja ajatuksiisi ja pystyt luomaan luottamussuhdetta.
Luottamussuhteen luominen on avain, kun halutaan tehdä Instagramin avulla lisää tuloja. Haluat sitten seuraajista asiakkaitasi tai tehdä kaupallisia yhteistöitä, on yleisön luottamus tärkeintä. Kun he luottavat sinuun, tiliäsi suositellaan eteenpäin ja seuraajamääräsi kasvaa itsestään.
Panosta siis jatkossa vähintään yhtä paljon kuvatekstiin, kuin itse kuvaan. Jos pelkäät tuoda omia mielipiteitäsi esiin, niin mieti mikä on pahinta mitä voi tapahtua. Oikeasti vihakommentit ovat tosi harvinaisia ja lähtökohtaisesti ihmiset haluavat hyvää toisilleen.
Julkaistaan vähän sitä sun tätä
Varmaan jo sen tiedätkin, että liika mainosmaisuus ei koskaan ole hyvästä Instagramia kasvattaessa. Eli jos joka julkaisu haisee pitkälle mainokselta, on varmaa, että seuraajamäärä ei kasva. Monesti yrittäjät lähtevät tässä kuitenkin väärille urille. Eli julkaisemaan ihan sitä sun tätä. Kuva lounaasta, stoori kissan kanssa jne.
Oikeasti, kukaan ei ole kiinnostunut yrittäjästä vaan siitä, miten yrittäjä voi auttaa heitä. Jos et uskalla puhua osaamisestasi vaan kerrot yleisiä juttuja yrityksestäsi (aukioloajat, kesälomat yms) tai pelkästään henk.koht. kuulumisia (lounaat, lapset jne) eivät uudet seuraajat löydä mitään yhtä kiinnostavaa juttua joka ajaisi heidät seuraamaan.
Olet ehkä huomannut, että jo kohtuullisen seuraajamäärän kasvattaneet tilit usein puhuvat paljonkin omasta elämästään (jos haluavat). Jos sulla on muutaman kymmenen tai parin sadan seuraajan tili, eikä se kasva, niin silloin ei kannata ottaa mallia näistä isoista tileistä.
Ensin pitää se oma tili saada kiinnostavaksi ja se onnistuu, kun uskaltaudutaan puhumaan siitä omasta osaamisesta kiinnostavalla tavalla. Tällöin jälleen tiliäsi aletan suosittelemaan ja sisältöjäsi jakamaan eteenpäin.
Julkaistaan liikaa
Ehkä olet kuullut neuvon, että Instagramissa pitää näkyä säännöllisesti, jotta seuraajamäärä kasvaa. Tavallaan tämä pitää paikkansa mutta usein sorrutaan siihen, että julkaistaan sitten ihan liikaa ja laatu kärsii. Lisäarvon tuottaminen pitää olla se ykkösjuttu.
Huonoihin julkaisuihin ei tule reaktioita eikä seuraajamääräkään kasva. Äkkiä tulee olo, että ketään ei kiinnosta mun jutut ja alkaa motivaatio koko Instagramin suhteen laskea.
Tällaisina hetkinä erityisesti tulee vertailtua itseään muihin ja mietittyä, että miksi muut onnistuvat ja minä en. Onnistuminen Instagramissa ei ole kiinni siitä kuinka monta kertaa viikossa/päivässä julkaisee, vaan siihen, että kuinka laadukasta sisältöä julkaisee silloin, kun julkaisee.
Motivaatio tekemiseen pysyy timanttisena, kun julkaisujen jälkeen saat kiitos-viestejä siitä, että olet onnistunut inspiroimaan muita ihmisiä tai tarjouspyyntöjä potentiaalisilta asiakkailtasi.
Halutaan kaikki seuraajiksi
Joskus, kun julkaisee jotain mielestään hyvää sisältöä omaan osaamiseen liittyen, huomaakin, että läjä seuraajia on hävinnyt. Reaktio = kauhea paniikki. Apua, en mä voi päivittää mitää mun omasta alasta, jos se kerran suututtaa mun seuraajia. Kun niitähän pitäisi koko ajan saada lisää eikä menettää.
Tämä tapahtuu, kun tuijotetaan vain sitä seuraajamäärää numerona ja tällöin halutaan miellyttää kaikkia ja päädytänä siihen, että ei miellytetä ketään. Tilistä tulee kädenlämpöinen, jonne uudet seuraajat eivät eksy eikä nykyistenkään kanssa saada luottamussuhdetta luotua.
Jotta sulla olisi vaikuttava tili, jonka avulla voit tehdä lisää tuloja, tarvitset toki seuraajia. Mutta nykyään ei tarvita kymmeniä tuhansia seuraajia, jotta voisit olla merkityksellinen ihmisille.
Tärkeintä on, että löydät seuraajiksi sulle tärkeimmät seuraajat ja osaat puhutella heitä sisällöilläsi. Tämä johtaa siihen, että tilisi kasvaa koko ajan. Sinua suositellaan eteenpäin niin Instassa kuin oikean maailman puskaradioissa.