Pienyrittäjällä ei ole isoa markkinointitiimiä eikä yleensä myöskään isoa markkinointibudjettia. Siksi Instagram-markkinointi on oiva mahdollisuus tuoda esiin omaa osaamista, jopa täysin ilmaiseksi! Vie tästä postauksesta vinkit käytäntöön ja pääset nopeasti tuloksia tuovan Instagram-markkinoinnin makuun!
Näe Instagram-markkinointi mahdollisuutena, ei pakkona
Ekana tärkein kaikista vinkeistä ikinä! Mikään markkinointi ei toimi, jos se on pakkopullaa. Ja tiiän, että monille yrittäjille se sitä on, kanavasta tai tavasta riippumatta. Usein se johtuu siitä, että ei olla tarpeeksi varmoja siitä, tehdäänkö asioita oikein. Eikä meidän kaikkien tarvitsekaan olla markkinoinnin ammattilaisia, mutta opiskelemalla asioita saa sitä varmuutta tekemiseen ja silloin siitä markkinoinnistakin tulee hauskempaa!
Aloita Instagram-markkinoinnin perusasioista
Ennen kuin hankkii yhtäkään seuraajaa niin on hyvä katsoa, että nämä asiat on kunnossa Instagramissa. Ensinnäkin, yrityksenä ollaan Instagramissa yritysprofiililla. Se tuo ensinnäkin uskottavuutta mutta myös enemmän mahdollisuuksia. Instagramin yritysprofiililla saa yhteydenottonappulat profiilisivulle ja kun 100 seuraajaa on plakkarissa, niin aukeaa myös analytiikka käyttöön. Ja sehän yksinään on jo sellainen syy, miksi kannattaa bisnesprofiili ottaa käyttöön. Ilman analytiikkaa joutuu arvailemaan, että mitenkäs tämä Instagram-markkinointi toimii vai toimiiko ollenkaan.
Tarkista ketä tavoittelet Instagram-markkinoinnilla
Kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään. Selkeällä kohderyhmän rajauksella on NIIIN paljon helpompi lähteä rakentamaan sitä omaa, myyvää brändiä Instagramiin. Kun on mietitty tarkkaan, että ketä halutaan puhutella, niin sisältöjen tekeminen nopeutuu ja yksinkertaistuu. Tähän liittyy läheisesti se, että unohdetaan seuraajamäärän kyttääminen. Koska tärkeämpää on saada se oma yleisö kiinnostumaan kuin, että tililllä on 10 000 merkityksetöntä seuraajaa.
Mieti onko Instagram-tilisi teema selkeä
Ennen kuin aloittaa tilin varsinaisen kasvattamisen, pitää sen teema olla selkeä. Siis se, mistä aiheista aikoo julkaista. Kun tietää, mistä Instagram-markkinoinnissa on kyse, silloin tietää myös ketkä voisivat olla kiinnostuneita sisällöistä. Ja pidetään fokus siinä teemassa. Mun teema on Instagram-markkinointi pienyrittäjille, joten en mä julkaise sillä tilillä ruokareseptejä. Jos haluaisin julkaista säännöllisesti ruokareseptejä, niin tekisin sille oman Instagram-tilin. Simppeliä, eikö?
Panosta sisällöntuotantoon alusta saakka
Ottamalla Instagram-markkinoinnin tosissaan alusta saakka pääsee hurjan paljon nopeammin tuloksiin. Siksi ihan ensimmäisestä julkaisusta alkaen on hyvä panostaa sisältöihin täysillä. Ja oikeastaan tää alkaa jo ennen sitä ensimmäistä julkaisua. Nimittäin sisältösuunnitelman ja -strategian tekemisellä. Ilman niitä tulee roiskittua vähän sinne sun tänne niitä juttuja. Instagramissa markkinoidessa vasemmalla kädellä tekeminen ei toimi. Siellä laatu korvaa määrän, joten mielummin sitten vähemmän laadukasta sisältöä kuin joka päivä ilman mitään miettimistä, että mitä tää sisältö tuo mun seuraajille.
Unohda stokkikuvat
Ota omat kuvat. Ihan ensimmäisestä kuvasta saakka. Stokkikuvia, erityisesti niitä ilmaisia, käyttää tuhannet muutkin brändit. Voi siis vain miettiä, että kuinka uniikkeja ne ovat. Stokkikuvia käyttämällä jää se erottautumisen mahdollisuus käyttämättä. Sun brändi on uniikki, joten anna sen näkyä myös kuvissa. Jos et ole itse hyvä kameran takana, niin siirry sen eteen ja anna ammattilaisen hoitaa kuvien ottaminen! Brändisi jää parhaiten mieleen, kun tulet itse esiin ja annat brändille kasvot.
Käytä Instagram-markkinoinnissa oikeanlaisia häshtägejä
Häshtägit ovat edelleen ihan toimiva keino tavoittaa uusia silmäpareja sisällöille. Tosin pelkästään niiden varaan ei kannata laskea tilin seuraajamäärän kasvattamista. Häshtägien kanssa pitää olla tarkkana, että ne liittyvät siihen aiheeseen tai teemaan mistä julkaistaan. Tällä tavalla tavoittaa niitä oman bisneksen kannalta tärkeitä tyyppejä. Jos taas käyttää suosittuja ja isoja häshtägejä päätyy yleensä hankkimaan tililleen bottiseuraajia. Keskity siis alussa tekemään toimiva häshtäg-strategia, jota seuraat joka julkaisussa.
Mihin haluat viedä yleisöäsi Instagramista?
Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin. Vaikka Instagram on erinomainen markkinointialusta, se ei ole meidän käyttäjien hallinnassa. Eli kannattaa miettiä, mihin sitä yleisöä haluaa johdattaa Instagramista. Kotisivuille? Sähköpostilistalle? Verkkokauppaan? Koska Instagram-profiilissa on mahdollisuus jakaa vain yksi linkki, niin sen käyttö kannattaa suunnitella tarkasti. Mihin haluat yleisösi klikkaavan siitä?
Aloita heti stoorien käyttö Instagram-markkinoinnissa
Stoorit ovat NYT se juttu, minkä kelkkaan kannattaa hypätä heti markkinoinnin alkutaipaleella. Tähän on parikin eri syytä. Ensinnäkin niiden avulla tottuu tekemään säännöllisesti videosisältöä. Jos ei koskaan ole tehnyt videoita, niin itsensä katselu ja erityisesti kuuntelu videolla on ihan kamalaa. Mutta lupaan, että tähän tottuu, kun toistoja tulee vaan tarpeeksi. Ennen kuin on iso yleisö, on hyvä harjoitella videolla oloa, jotta yleisön kasvaessa ei ala liikaa jännittämään. Toisekseen, stoorien kautta on helppo tehdä brändiään tutuksi ja inhimilliseksi. Tämä johtaa yleensä isompaan sitoutuneisuuteen, kun yleisö reagoi stooreihin paljon helpommin.
Panosta ensivaikutelman tekemiseen Instagramissa
Kun tilille putkahtaa uusi tykkäys, niin mitä itse teet silloin? Mä ainakin käyn katsomassa, että kuka tän tykkäyksen takana on. Eli piipahdan tykänneen tyypin profiilissa. Tässä vaiheessa sillä profiililla on muutama sekunti aikaa tehdä sellainen ensivaikutelma, että mä jäisin seuraajaksi. Eli profiilissa pitää jotenkin houkuttaa sitä omaa kohderyhmää seuraamaan. Tähän auttaa, kun panostaa oman profiilin optimointiin heti alussa. Tällöin se kivijalka on kunnossa ja mahdollisuus tilin kasvattamiseen on paljon parempi.
Extravinkki yrittäjän Instagram-markkinointiin!
Tilaa maksuton verkkokurssi, jonka avulla saat kasvatettua Instagramisi seuraajamäärää!
♥ Sari