Maksullinen mainonta on houkutteleva vaihtoehto kiireisille yrittäjille. Ja se on myös erittäin toimiva vaihtoehto. Mutta mistä tietää, millainen on hyvä Instagram-mainos?
Hyvä Instagram-mainos tietenkin on sellainen, mikä saa aikaan haluttuja tuloksia. Esimerkiksi, jos haluamme liikennettä verkkosivuille, niin hyvä Instagram-mainos tuo uusia silmäpareja saitille. Mutta mitä pitää ottaa huomioon, kun Instagram-mainosta lähtee suunnittelemaan? Tärkeää on, että mielessä on mainoksen tavoite, kohdennus, kuva ja teksti.
Millainen tavoite hyvään Instagram-mainokseen
Ennen edes mainostyökalun avaamista pitää miettiä, että mitä sillä Instagram-mainoksella tavoitellaan. Hirmuisen helppo on klikata Instagramissa kuvan alla olevaa “Markkinoi” nappia ja pistää muutama euro juoksemaan ja toivoa, että joku tykkäilee kuvasta. Mutta tällainen mainonta on käytännössä ihan arpapeliä ja useimmiten todella tehotonta.
Mainoksella pitää siis olla tavoite, jonka mukaan se optimoidaan. Eli tällöin Instagram kaivaa sellaista yleisöä, jotka tunnetusti toimivat sen mukaisesti. Esimerkiksi jos haluamme liikennettä verkkosivuille, niin mainokselle asetetaan tavoitteeksi liikenne. Sitten Instagram etsii halutusta kohderyhmästä henkilöitä, jotka usein klikkaavat mainoksia.
Instagram-mainoksen tavoite pitää siis miettiä sen mukaan, mitä haluamme sitä näkevien henkilöiden tekevän!
Millainen kohdennus hyvään Instagram-mainokseen
Hyvä kohdennus ei ole liian laaja, mutta ei liian tarkkakaan. Liian laajalla kohdentamisella ei todennäköisesti tavoita omaa kohderyhmää. Jos mainostaa kaikille suomalaisille, on tosi epätodennäköistä, että mainos osuisi juuri niille henkilöille, ketkä voisivat olla sinun paikkakunnallasi kiinnostuneita palveluistasi.
Joten hyvässä kohdentamisessa on mietitty lokaatio – palveletko koko Suomea (tai jopa maailmaa) vai ainoastaan yhdellä paikkakunnalla. Entä minkä ikäisiä haluat mainoksellasi tavoittaa? Haluatko mainoksen näkyvän sekä miehille että naisille?
Tällasilla demografisilla kohdennuksilla kohderyhmä saattaa jäädä vielä liian laajaksi, jolloin mainoksella ei saavuteta haluttuja tuloksia. Johdentaminen on isoimmassa roolissa, jotta mainos tavoittaa oikeat silmäparit. Onneksi mainostyökalussa on vielä monta erilaista kikkaa, jolla se oikea kohderyhmä tavoitetaan.
Kohdentamista voi tarkentaa mm. kiinnostusten kohteiden kautta tai voi luoda mukautettua kohderyhmiä, jolloin mainoksesi näkyvät esimerkiksi Instagramissa yksityisviestiä sinulle laittaneille. Tai voit luoda kaksoisolentokohderyhmän henkilöistä, jotka ovat reagoineet Instagram-julkaisuihin. Tällöin mainoksesi näkyy henkilöille, ketkä ovat samankaltaisia kuin jo kanssasi reagoineet.
Lue lisää kohdeyleisöistä maksuttomasta IG-mainonnan oppaasta.
Millainen kuva hyvään Instagram-mainokseen
Kuvan tarkoitus on pysäyttää Instagramin selaaja. Tältä osin kuva ei eroa mitenkään normaalista Instagram-kuvasta, jolla on sama tarkoitus. Mainoskuvassa on kuitenkin hyvä muistaa, että jokaiselle kohdeyleisölle toimii hieman erilainen kuva. Kylmä yleisö ei välttämättä innostu kuvasta, jossa näkyy mainostajan kasvot tai tuote. Kun taas lämmin yleisö taas reagoi tällaisiin mainoksiin eri tavalla.
Mainoskuva Instagram-feedissä voi olla joko neliö- tai vaakakuva. Instagram-stoorimainoksessa kuvan olisi oltava pystykuva tai video. Video on erittäin suositeltava formaatti Instagram-stoorimainoksiin, video voi olla jopa 120 sekuntia pitkä. Instagramin käyttäjät ovat kuitenkin tottuneet stooreissa lyhyempiin pätkiin, joten videon pituus kannattaa pitää kohtuullisena. Stoorimainoksiin voit myös lisätä vuorovaikutteista sisältöä, ensimmäisenä Instagram mahdollisti poll-toiminnon lisäämisen mainokseen.
Kuvat voivat sisältää tekstiä, mutta sen määrä ei saisi ylittää 20% kuvasta. Instagram rankaisee liiasta tekstistä ja rajoittaa mainoksen näkyvyyttä. Tulee myös muistaa se, että Instagramin käyttäjät selaavat kuvia ja liikaa tekstiä sisältävä kuva saattaa näyttää välittömästi mainokselta. Tarkoitus on herättää käyttäjän huomio positiivisessa mielessä, ei keskeyttämällä scrollaus liian tyrkyttävällä mainoskuvalla.
Millainen teksti hyvään Instagram-mainokseen
Kuva pysäyttää, teksti laittaa toimimaan. Yksinkertaistettuna hyvä Instagram-mainos toimii näin. Instagram-mainoksissa haaste on se, että tekstiä ei mahdu järin paljon, ainakaan jos vertaa FB-mainoksiin. Tekstiä kannattaa suunnitella jo etukäteen ennen kuin ryhdyt luomaan mainoksia ja miettiä, miten saisit oman sanomasi tiivistettyä pariin lauseeseen. Instagram-mainoksissa näkyy noin kaksi riviä tekstiä.
Muista, että mainoksissakin on oman brändiäänen kuuluttava. Älä siis tee mainoksesta liian mainosmaista, vaan käytä siinä samanlaista kieltä, kuin käytät muuallakin Instagramissa. Tarkoitus on saada Instagram-mainoksen näkevät käyttäjät toimimaan, joten tee se omalla tyylilläsi, mutta pidä tavoite kuitenkin kirkkaana mielessä. Mieti tarkka, kohdennettu viesti juuri sinun yleisöllesi.
Häshtägit kasvattavat orgaanisten julkaisujen näkyvyyttä mutta Instagram-mainoksien teksteissä ei käytetä häshtägejä. Käytössä on rajoitettu määrä merkkejä eivätkä mainokset näy häshtäg-hauissa, joten on aivan turha tuhlata merkkejä niihin.
Kuulostiko mainonta kiinnostavalta, mutta et oikein tiedä miten sitä hyödyntäisi?
Tuu mukaan webinaariin, jossa opit, miten Instagram-mainosten avulla saadaan kävijöitä blogiisi tai yrityksen verkkosivuille!
Opit mm.
- Ettei sun enää tarvitse toivoa, että joku klikkaa blogiisi vaan voit olla varma siitä!
- Mitkä ovat kolme kriittistä osa-aluetta, jotta saat kävijöitä blogiisi Instagramista.
- Miten alle 5€ panostuksella voi tavoittaa yli 1500 henkilöä Instagramista
- Miten blogin kävijämäärän kasvuun voi itse vaikuttaa lähes rajattomasti!
- Mitä sinun kannattaa tehdä ennen, ennen kuin starttaat IG-mainonnan blogiisi.
- Miten voit hyödyntää swipe up -linkkiä ilman, että sinulla on 10 000 seuraajaa Instagramissa.
- Miten Instagramin avulla on myös mahdollista löytää täysin uusia lukijoita blogillesi, joiden olemassaolosta et vielä tiennyt.
–> Haluan ehdottomasti mukaan webinaariin
Featured image by:
unsplash-logoElla Jardim