Mikä on suurin ongelmasi liittyen sisällöntuotantoon? Veikkaan, että se jompi kumpi näistä, ajan puute tai ideoiden puute. On se kumpi tahansa, niin tästä postauksesta löydät parhaat käytäntöni sekä ajanhallintaan että sisältöjen ideointiin.
Videolla paljastan parhaimmat vinkkini sisällöntuotantoon, ja jos jatkat lukemista, niin näet millaisen prosessin muodostan näistä.
Kaikkein tärkein vinkkini on olla edellä.
Enkä siis tarkoita mitään trendien edelläkävijänä olemista vaan siis että hommat on suunniteltu reilusti etukäteen. Itse suunnittelen sisältöjä jopa kolme kuukautta eteenpäin. #humblebrag
Mutta tämä vain siksi, että en vihaa mitään niin paljoa, kuin sitä tunnetta, että jotain on tekemättä tai se on tehty puolittain. Tiedätkö sen sellainen takaraivossa nakuttavan fiiliksen, et osaisin tehdä paremmin, mutta nyt ei vaan ollut aikaa.
Joten siksi ensimmäinen pointti on oikeasti kaikkein tärkein koko sisällönsuunnittelun kannalta.
1. Varaa kalenteristasi aikaa IG-markkinoinnin suunnitteluun
Kun oot päättänyt, että nyt lähtee sisällöt uuteen nousuun, niin ota kalenteri esiin ja raivaa sieltä ensin pari tuntia aikaa ideoiden brainstormaukselle ja etsimiselle (kohdat 2-4), sitten julkaisukalenterin suunnittelulle (kohta 5) ja sitten sisältöjen toteutukselle (kohta 6). Sanoisin että 2h aikablokit ovat ihan riittävät ainakin alkuun kohdille 2-5 mutta toteutukseen kannattaa varata reilusti aikaa.
Sitten, kun oot toistanut tätä suunnitteluprosessia, niin osaat arvioida, että kuinka paljon mihinkin menee aikaa. Lisäksi kannattaa varata aikaa kuvapankin rakentamiseen, jotta voit vaan sisältöjen toteutusvaiheessa valita käytettäviä kuvia, eikä tarvitse alkaa kuvaamaan erikseen.
2. Tsekkaa Instagramin analytiikka
Ensin pitää ottaa selville, että mikä on nykytilanne. Tsekkaan ensin, että mitkä sisällöt ovat toimineet parhaiten edellisen sisällönsuunnittelun jälkeen. Instagramin oma analytiikkatyökalu on ihan kätevä, itse käytän maksullista työkalua tähän, koska haluan saada vähän käppyröitä piirtymään.
Mutta käytät sitten mitä tahansa analytiikkaa, niin katso näitä parhaiten menestyneitä sisältöjä analyyttisesti. Miksi ne ovat olleet kiinnostavia? Onko kuva erityisen hyvä? Onko kuvaa tykätty/kommentoitu/tallennettua minkä verran? Mikä siinä on ollut pihvi? Mihin aikaan se on julkaistu? Näistä saadaan taas lisää dataa siihen, että millaista sisältöä kannattaa jatkossa julkaista.
3. Kysy yleisöltä mitä he haluavat nähdä Instagramissa
Koska et tee sisältöjäsi itseäsi vaan yleisöäsi varten, on hyvä kysyä, että mitä he haluaisivat oppia sinulta. Yksi hyvä tapa on tarkastella aiemmin sulle tulleita kysymyksiä. Ja jos sun yleisö on vielä pieni, niin käy tutkimassa alaasi liittyviä FB-ryhmiä ja katso, mitä siellä kysytään. Nämä samat asiat todennäköisesti vaivaavat myös sun yleisön mieltä ja sulla on siinä heti monta monituista sisältöideaa.
4. Hyödynnä kilpailijat ja muut alan vaikuttajat
Ei oo väärin stalkata, että mitä sun alan muut toimijat julkaisee. Ei ole tarkoitus kopioida, ei missään nimessä. Mutta inspiraatiota saa hankkia mistä vaan. Kantsii myös ulottaa stalkkausvisiitti ulkomaille ja käydä katsomassa mitä Suomen rajojen ulkopuolella tehdään. Ja siis ota ylös vaan sisältöideat ja anna niille oma twisti sun persoonalla.
5. Valitse aiheet Instagram-sisältöihin
Okei, nyt on muistikirja täynnä ideoita. Sen jälkeen mä katson, että mitä seuraavan kolmen kuukauden aikana on tulossa. Että onko mulla jotain kampanjoita, onko jotain isoja juhlapäiviä, onko jotain muuta spessua, mikä vaikuttaa mun sisällöntuotantoon. Sitten valitsen ideoista muutaman aiheen, mitkä jaan kolmen kuukauden ajalle.
Eli siis kun mun pääaihe on Instagram-markkinointi niin sitten sieltä sisältä poimin tarkempia aiheita, kuten Instastoorit, profiiliteksti, kuvatekstit jne. Jos tän aihepiirien valinnan jättää tekemättä, niin sisällöt on herkästi sellaisia yleistä läpinää. Ihmiset kuitenkin haluavat oppia simppeleitä juttuja, niin yksi aihe kerrallaan käsittelyyn. Vaikka mä niin ymmärrän, jos tekee mieli opettaa kaikki kerralla, mutta hillitään tässä itseä!
6. Tee IG-sisällöt rypäksissä
Kun oon nakannut sisältöideat julkaisukalenteriin, on aika tehdä niitä sisältöjä. Teen siis IG-feediin tulevat kuvat + kuvatekstit valmiiksi sekä kuvaan IGTV-jaksot. Ja tietenkin siis otan huomioon myös nämä blogipostaukset sekä uutiskirjeet. Siinä on kyllä kieltämättä aika paljon tekemistä. Siksi on PAKKO tehdä suunnittelua ja olla edellä julkaisuhetkeen nähden, koska suoraan sanottuna, muuten mä olisin kusessa!
Mä teen aina niin, että kuvaan useamman IGTV-jakson putkeen valituista aihepiireistä. Sitten mietin, että millä kulmalla teen mistäkin aiheesta blogipostauksen ja kirjoitan niistä kaikista sellaiset rouheat luonnokset odottamaan. Sen jälkeen mietin 2-3 kuvatekstiä per aihe ja kirjoitan ne eli yhteensä sellaiset 20-30 kuvatekstiä yhteen putkeen.
Tässä kuvatekstien kirjoitusvaiheessa mä en vielä mieti, että mikä kuva mihinkin tulee. Se on sitten seuraava vaihe, että paritan kuvat ja kuvatekstit. Sitten lykkään ne julkaisukalenteriin odottamaan julkaisua. Sitten käytän vielä yhden rypäksen blogitekstien parissa, kun kirjoitan ne loppuun. Yleensä tällaisen n. 700 sanan postaukseen varaan kaksi pomodoroa eli n. tunnin.
Muista, että tän prosessin ei tarvitse olla sulla samanlainen, vaan tärkeintä on, että jokaisella on omanlaisensa tapa tehdä. Kunhan se tapa on sellainen, mitä on helppo pitää yllä!
Mikä oli suurin oivallus tästä tekstistä?
Jaa se ihmeessä sun Instastoorissa ja tägää mut @somelemon.fi. Mä jaan näitä oivalluksia omassa stoorissa ja mielelläni vaihdan ajatuksia aiheesta!
♥ Sari
Tallenna tästä Pinterestiin!