Instagram-stories eli suomeksi Instastoorit, ovat tällä hetkellä Instagramin vahvin ominaisuus. Jos haluat siis luoda yhteyden seuraajiisi ja rakentaa heidän kanssa keskustelevaa suhdetta, niin sun on otettava Instastoorit osaksi IG-markkinoinnin strategiaa. Tässä postauksessa mä kerron sulle, miten pääset nopeastialkuun!
Instastoorit ovat lyhyitä, maksimissaan 15 sekunnin videopätkiä ja kuvia, jotka poistuvat 24 tunnin jälkeen. Eli aivan mielettömän hyvä mahdollisuus jakaa sellaista kevyempää sisältöä, jota et ehkä jakaisi omaan profiiliisi.
Mitä niissä Instastooreissa sitten jakaisi?
Stooreissa on tilaisuus viedä seuraaja kulissien taakse ja tehdä sisältöä, jotka ovat juuri tässä hetkessä. Sitähän monet haikailevat Instagramissa, että näkisi kuvat kronologisesti aikajärjestyksessä.
Pitäydy kuitenkin pääasiassa siinä omassa aihepiirissäsi, sillä seuraajat ovat alunperin alkaneet seurata sinua tietystä syystä. Jos stoorisi ovat toistuvasti aivan jotain eri aihetta, niin tämä voi aiheuttaa sen, että seuraajat lähtevät.
On hankala antaa suoraa määrää, että mikä on hyvä suhde siinä oheissisällössä ja sitten siinä asiasisällössä. Kumpaakin ehdottomasti tarvitaan, sillä se oheissisältö tekee susta helposti lähestyttävän.
Esimerkiksi, jos olet personal trainer ja tarjoat Instagramissasi vinkkejä nopeisiin ja tehokkaisiin treeneihin, niin stooreissa ei kannata lähteä pitämään pelkästään monologeja lapsen tarhaongelmista.
Tavallaan voisi kuvitella, että tämä loisi sinusta kevyttä, maanläheistä kuvaa, mutta seuraajasi eivät kuitenkaan ole kavereitasi, joille höpötellään niitä näitä. Liian henkilökohtaisista jutuista tulee monesti kiusaantunut olo katsojalle, joten pidetään ne privajutut privana.
Mitä syvempi yhteys sinulla on seuraajiisi, sitä henkilökohtaisempaa ja monipuolisempaa sisältöä voi jakaa. Jos heti lähtee liian laveille linjoille, niin brändistäsi ei saa oikein otetta. Seuraaja miettii, että mikäs tässä nyt on idea?
Hyvä esimerkki on Simppeli Sormiruokakeittiön Marjut. Hän julkaisee säännöllisesti stooreja, jotka liittyvät tavalla tai toisella lapsiperheen elämään. Stooreista löytyy kuitenkin säännöllisesti videoita ja kuvia myös sormiruokailuun liittyvistä jutuista. Koska Marjutilla on aivan super iso yleisö (+13 000 tätä kirjoittaessa), on selvää, että hän on luonut ympärilleen jo tutun yhteisön, jonka kanssa voi jakaa paljon muutakin, kuin pelkkää sormiruokailua.
Erityisesti IG-markkinoinnin alkutaipaleella on siis hyvä lähestyä strategisesti stooreja – mikä on se tavoite niille stooreille? Millaiset oheissisällöt tekevät minusta helposti muistettavan? Millä jään ihmisten mieliin? Mikä on se yleisaihe, josta kerron? Entä oheisaiheet? Itsellä Instagram keskittyy markkinointiin mutta se yleisaihe ympärillä on digiyrittäjyys. Ymmärsitkö mitä haen takaa?
Näin teet Instagram-stoorin eli Instagram-tarinan
Ensimmäistä stooria tekemään pääset, kun avattuasi sovelluksen pyyhkäiset oikealle päin, klikkaat ylärivissä näkyvää profiilikuvaasi “Tarinasi / Your story”, tai vasemman yläkulman kameran kuvaa, jolloin kamerasi aukeaa.
Painamalla kerran keskimmäistä pyöreää painiketta otat valokuvan. Liu’uttamalla alariviä, löydät erilaisia tapoja tehdä videoita. Videota saat otettua, kun painat ruudulla näkyvää laukaisinta sen aikaa, kun videoit.
Kameraa voit kääntää alarivin nuolista, jolloin voit vaihdella otatko kuvaa itsestä vai vaikkapa tekemästäsi työstä.
Jos haluat lisätä stooriisi jo aiemmin ottamasi valokuvan tai videon, niin klikkaa alarivillä näkyvää neliötä ja pääset kamerasi kuvagalleriaan.
Huomaa, että jos aiemmin kuvaamasi video on pidempi kuin 15 sekuntia, niin IG näyttää siitä vain ensimmäiset 15 sekuntia. Voit leikata videon 15 sekunnin pätkiin ja lisätä ne yksi kerrallaan tai käyttää tähän tarkoitettuja työkaluja. Jotkin versiot Instagramista pätkivät sen useampaan klippiin, joten tätä kannattaa testata.
Kun olet ottanut videon tai kuvan, voit joko hylätä sen ylärivin rastista, tallentaa puhelimeen nuolesta alaspäin, lisätä tarroja, giffejä yms. koristeita hymiölätkästä, piirtää kuvan päälle kynästä tai kirjoittaa tekstiä Aa:sta.
Pyyhkäisemällä oikealle tai vasemmalle voit lisätä filtterin.
Alarivillä pääset lisäämään tuotoksesi tarinaasi tai rajatulle joukolle, jos haluat sen näkyvän vain läheisille kavereille. Voit myös lähettää tarinan suoraan jollekin kaverille, jolloin sitä ei näe kukaan muu kuin kyseinen henkilö. Tällöinkin stoori on nähtävissä vain 24h ajan.
Näin katsot muiden Instagram-stooreja
Muiden stoorit näkyvät Instagramin aloitussivun yläreunassa. Jos käyt jonkun profiilissa ja profiilikuvan ympärillä on pinkki-oranssi kehys, niin tällä tilillä on stooreja katsottavana. Klikkaamalla profiilikuvaa stoorit aukeavat.
Stoorin yläosassa näet kuinka monta stooria on nähtävillä. Mitä lyhyempiä viivat ovat, sitä enemmän stooreja on katsottavana tältä profiililta.
Jos haluat kommentoida toisen stooriin, niin se onnistuu näytön alalaidasta. Voit kommentoida videopätkällä tai valokuvalla painamalla kameran kuvaa. Viestillä kommentointi onnistuu kirjoittamalla viesti sille näkyvälle kohdalle. Oikealla olevasta nuolen näköisestä painikkeesta voit lähettää kyseisen stoorin eteenpäin kaverillesi saatteen kera.
Näpäyttämällä näyttöä pääset seuraavaan pätkään ja pyyhkäisemällä vasemmalle siirtymään seuraavan henkilön stooreihin.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli iloa ja opit tekemään ekat stoorit!
Tuu ihmessä mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä! Lupaan että siellä on lisää vinkkejä ja erityisen paljon inspistä!