Totuus on, että suurin turhautumiseni Instagramin kanssa on liittynyt seuraajamäärän kasvuun. Tai siis oikeastaan sen kasvun pysähtymiseen. Aina puhutaan siinä, että seuraajamäärällä ei ole merkitystä. Ja näinhän sanon itsekin.
Mutta onhan sillä. Ilman seuraajia, ei markkinointi Instagramissa toimi. Mutta, se toimiva ja tuloksia tuova markkinointi ei vaadi massiivista yleisöä.
Nämä 3 oivallusta olen tajunnut vasta jälkeen päin, kun olin jo lyönyt hanskat tiskiin matkablogini Instagramin kanssa. Haluan jakaa ne kanssasi, jotta sun ei tarvitse kärvistellä näiden samojen turhautumisten kanssa. Ja, että sä voisit saada tuloksia hieman nopeammin ja helpommin.
1) Seuraajamäärä ei määritä Instagramissa onnistumista, vaan keskustelu
Tämän tajuaminen vapautti minut jostain mystisistä kahleista, kun lähdin rakentamaan Somelemonin Instagramia. Siis, että vaikka opetan Instagram-markkinontia, niin en tarvitse 10 000 seuraajaa. Että voin ihan oikeasti keskustella näistä asioista yleisöni kanssa ja he oppivat minulta samalla.
Annoin aiemmin arvoa vain sille, miten seuraajamääräni kasvaa ja kyttäsin säänöllisesti pois lähtevien määrää. En ollenkaan huomioinut sitä jo olemassa olevaa yleisöä. Halusin koko ajan vain uutta ja uutta yleisöä. Kyllä sitä uuttakin tuli, mutta seuraajamäärä silti junnasi paikoillaan. Eikä ihme, koska ne vanhat lähtivät pois, kun en panostanut heihin yhtään.
Somelemonin Instagramissa halusin panostaa alusta alkaen keskusteluun, yleisön kuunteluun ja kommunikointiin heidän kanssa. Olin itse aloitteellinen, enkä vain odottanut, että joku tulee kommunikoimaan minun kanssa. Päätin, että en stressaa seuraajamäärästä. Tiesin, että yleisöni on kyllä Instagramissa, minun pitää vaan löytää heidät.
2) Pidin itseäni keskiössä, en yleisöäni
Edellisessä vähän sivusinkin tätä, mutta tämän oivaltaminen on tosi tärkeää. Kukaan ei ole kiinnostunut minusta, Sarista. Lähtökohtaisesti jokainen seuraa Instagram-tiliä itsensä takia, ei sen seurattavan tyypin takia. Siis, että mitä hyötyä, iloa, hauskuutta, apua jne. seuraaja voisi sieltä saada.
Eli kasvattaakseni seuraajamäärää, minun oli mietittävä, että millä tavalla voin olla Instagramissa yleisöäni varten. Matkablogin Instagramia käyttäessä en tajunnut tätä yhtään. Kerroin vain mitä minulle kuuluu. Miksi kukaan haluaisi seurata tiliä, jossa tuntematon henkilö kertoo, mitä on syönyt tänään lounaaksi? Tällaisia yritystilejäkin Instagramissa on vaikka kuinka ja paljon.
Ymmärrän, että monesti puhutaan, kuinka aitous on se avain. Ja se onkin, mutta se ei tarkoita, että jaetaan vain niitä arkisia kuvia, joita jaetaan kavereille. Seuraajien pitää saada jotain hyötyä tilistäsi.
Se, millä tavalla tämän korjasin Somelemonin Instagramin kanssa, oli tosi simppeliä. Pidin itseni taustalla ja puhuin omasta intohimosta. Lisäksi kiinnitin tosi paljon huomiota profiilin ensivaikutelmaan, jotta oikeanlainen yleisö jäisi seuraajiksi.
3) En ollut määrittänyt selkeää teemaa Instagram-tililleni
Matkablogini Instagram oli ihan järkyttävä sekamelska. Ei mitään punaista lankaa. Siksi se turhautti. En oikein tiennyt, mistä julkaisisin ja suunnittelu oli siksi hankalaa. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että olisi kannattanut keskittyä vain ja ainoastaan yhteen juttuun, joka näytti kiinnostavan seuraajia.
Keskittyminen yhteen asiaan edistää seuraajien löytymistä, koska silloin he tietävät tarkalleen, mitä tältä tililtä on odotettavissa. He tietävät, mihin juttuihin voivat saada inspistä tai apua. Lisäksi tiedät itse, mistä aiheesta julkaiset.
Kun seuraajamäärä kasvaa, tilisi seuraajat haluavat kuulla sinusta lisää. Minäkin julkaisin aluksi tiukasti vain Instagram-markkinointiin liittyviä postauksia. Nyt, kun olen kasvattanut yleisöäni niin he haluavat tietää minusta lisää. Nykyään julkaisen muitakin pienyrittäjän markkinointiin ja yrittäjyyteen liittyviä postauksia.
Aloittaessa Instagram-markkinointia on tosi tärkeää miettiä se oma aihepiiri ja kulma, miten siitä haluaa puhua. Se helpottaa oikeasti niiden seuraajien löytämistä mutta myös sitä omaa sisällön suunnittelua.
Toivottavasti tästä postauksesta oli iloa ja apua sulle Instagramin kasvattamisen kanssa. Jos haluat oppia miten aloitat ammattimaisen Instagramin tekemisen, niin klikkaa tästä ja ilmoittaudu mukaan.