Millaisia tuloksia oot saanut Instagram-markkinoinnilla? Onko kysymys hankala? Sitä sanotaan, että sellaisia tuloksia saat, mitä mittaat. Eli käytännössä, millaisia tavoitteita asetat, sellaisia tuloksiakin on mahdollista saada. Joten, jos tuntuu, ettei tuloksia markkinoinnilla synny, on hyvä tsekata, että millaisia tavoitteita sitä onkaan tullut asetettua. Tässä postauksessa käyn läpi kolme askelta, joiden avulla laitat tavoitteet taas kuntoon!
Jos mielummin katsot saman asian videomuodossa, niin tässäpä tämä. Sama video löytyy myös IGTV-kanavaltani, jonne jatkossa julkaisen lisää Instagram-markkinointiin liittyvää sisältöä! Kanavalle pääset tästä.
3 simppeliä askelta IG-markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen
Tavoitteita on hyvä asettaa niin pitkälle kuin lyhyelle aikavälille ja niitä on myös tarkasteltava säännöllisesti. Pitkän aikavälin tavoitteet voivat elää paljonkin sen mukaan, miten lyhyen aikavälin tavoitteita saavutetaan. Pisimmän aikavälin tavoite on se, mitä siltä itse kanavalta tavoitellaan. Eli ennen kuin aloittaa yhtään mitään markkinointia missään, on hyvä kysyä itseltä, että mitäs mä oikeastaan haenkaan Instagramilta? Mikä on se perimmäinen tavoite?
Tällaiset tavoitteet ovat Instagram-markkinoinnissa melko yleisiä:
- liikennettä verkkosivuille tai verkkokauppaan
- kommunikointi oman yleisön kanssa
- brändin tunnettuuden kasvattaminen
- asiantuntijuuden esiintuominen
Ja nää kaikki on ihan älyttömän hyviä tavoitteita Instagramiin! Tärkeää on, että tavoite on spesifi, mitattavissa oleva, realistinen ja sille on jonkinlainen deadline. Mä olen asettanut Instagramille tavoitteita vuodelle ja jokaiselle 3kk:lle.
1.Missä ollaan nyt?
Ensimmäinen askel on miettiä, että missä ollaan nyt. Eli jos tavoitellaan sitä liikennettä verkkosivuille niin katsotaan, että minkä verran liikennettä sinne saadaan nyt. Tässä apuna toimii verkkosivujen analytiikka, useimmiten Google Analytics. Jos taas halutaan tavoitella yleisön kanssa kommunikointia, niin Instagramin analytiikan sitoutuneisuusaste kertoo jo paljon.
Tavoitteiden kanssa puljatessa analytiikka on sun paras kaveri, koska sieltä saatava data ei valehtele. Susta voi tuntua, että sä mainostat paljon verkkokauppaasi IG:ssä, mutta analytiikka kertoo rehellisesti, että tuleeko sieltä sitä liikennettä vähän, paljon vai ei ollenkaan.
2. Mihin halutaan päästä?
Tää on varsinaisesti se tavoitteen asettaminen suhteessa siihen nykytilaan. Tätä tavoitetta on hyvä peilata myös niihin liiketoiminnan tavoitteisiin, joiden on oltava linjassa markkinoinnin kanssa. Että jos tavoittelet reilua myynnin kasvattamista, niin sen tavoitteen on ulotuttava myös Instagramiin.
Ainahan sitä kasvua tavoitellaan, joten niitä kannattaa miettiä prosentteina. Että vaikka tavoittelee 10% kasvua tulevalle liikenteelle tai 3% kasvua sitoutuneisuusasteelle. Ei ole mitään järkeä lähteä tavoittelemaan 50% kasvua, jos asettaa tavoitteen seuraavalle kolmelle kuukaudelle. Koska tavoitteiden on oltava realistisia!
Jos tavoitteet on aina liian korkeita, eikä niitä saavuteta, niin siitä tulee helposti epäonnistunut fiilis. Tietty niiden on oltava sen verran kovia, että niiden saavuttamiseksi pitää nähdä työtä. Mutta sellaisia, että ne on oikeasti mahdollista saavuttaa.
Mun tavoite vuoden 2019 ensimmäiselle kolmelle kuukaudelle oli brändin tunnettuuden kasvattaminen ja seurantana käytin seuraajamäärä. Tavoittelin 500 seuraajan rajapyykkiä ja siihen päästiin. Tää antoi mulle taas ihan älyttömästi motivaatiota jatkaa tätä hommaa, kun sain tällaisen mahtavan välivoiton!
3. Miten sinne päästään?
No, sitten kun tiedetään, että mitä halutaan, niin pitää tietenkin miettiä, että miten näihin tavoitteisiin päästään. Eli on tehtävä suunnitelma. Tavoitellaan isompaa seuraajamäärää niin kysytään, että mitä toimia mun pitää tehdä, että saan enemmän seuraajia. Tavoitellaan enemmän liikennettä verkkosivuille, niin mietitään, millä tavalla voidaan saada yleisöä klikkaamaan linkkiä. Tavoitellaan sitoutuneisuusasteen kasvua, niin pohditaan, että miten saadaan seuraajia kommentoimaan ja keskustelemaan enemmän.
Nää tavoitteet muovaavat sulle sisältösuunnitelman raamit, sillä niillä sun sisällöillähän sä ohjaat yleisöä. Kun sun kuva löydetään häshtägin takaa, niin se sisältö on se, joka mahdollistaa sen, että siirtyykö tää henkilö sun seuraajaksi vai ei. Sun kuvatekstit tai stoorit on ne, joiden myötä yleisö siirtyy sun verkkosivuille. Eli viimeisenä mietitään, että millaisella sisällöllä me tuodaan tää tavoite saavutettavaksi.
Simppeliä, eikö? Näillä kolmella askeleella sä voit muuttaa sun Instagram-markkinoinnin helpommaksi ja stressittömämmäksi.
Jos haluat kuitenkin haluat vielä lisää inspistä Instagramin suhteen,
niin tuu mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä!