Tänään puhutaan visuaalisesta sisällöstä, pääasiassa siis kuvista. Meidän aivot ovat luotu prosessoimaan visuaalista sisältöä tehokkaammin kuin pelkkää tekstiä, joten siinä on oikeastaan se syy, miksi niitä kuvia on pakko käyttää. Evoluutio. Ja kliseisestihän se on todettava, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Kuvat herättävät siis nopeammin huomion esimerkiksi Facebookin uutisvirrasta kuin pelkkä tekstipäivitys. Sisällöt, joissa on aiheeseen liittyvä kuva, saavat 94% enemmän katsontakertoja kuin sisällöt ilman kuvaa. Jos et usko, kokeile tehdä sama päivitys ilman kuvaa ja kuvan kanssa. Facebookin algoritmi suosii visuaalisempia materiaalia, joten tässä tapauksessa kuvien käyttäminen on todella hyödyllistä.
Yhdestä kuvasta seuraajasi saa jo idean, mistä esimerkiksi jakamassasi blogipostauksessa on kyse ja päättää, lukeeko artikkelin vai ei. Vaikka blogipostaus jäisi lukematta jää kuvasta muistijälki ja seuraajasi voi etsiä postauksen käsiinsä. Lisäksi, kun kaikki kuvasi ovat samantyylisiä (tästä lisää kohdassa L), on muistijälki brändistäsi vielä vahvempi.
M – MUISTA KUVAKOKO JA LAATU
Samankokoinen kuva ei toimi kaikissa kanavissa. Jos haluat saada visuaalisuudesta kaiken irti, pitää kuvan koko optimoida kanavan mukaan. Lyhyesti sanottuna, Facebookissa ja Twitterissä toimii horisontaalinen kuva, kun taas Pinterestissä pystysuuntainen ja Instagramissa neliöt toimivat parhaiten.
Oma suosikkini näissä kuvakokojutuissa, kuten muissakin visuaalisissa asioissa on Canva. Lähinnä siksi, että tykkään lisäillä kuviin tekstiä mutta myös siksi, että sen maksullinen versio mahdollistaa parilla klikkauksella eri kokoisten kuvien luonnin.
Kuvakoon lisäksi kuvan laadulla on iso merkitys. Vaikka kännykällä saa nykyisin ihan mainioita ja käyttökelpoisia otoksia, niin joskus on parempi turvautua kuvapankkeihin. Olethan tietoinen, että mitä tahansta verkosta löytyvää kuvaa et voi käyttää? Meidän onneksemme ilmaisia ja vapaasti käytettäviä kuvia on saatavilla vaikka kuinka paljon.
Mitä mieltä olet, olisko tämän postauksen kuvana kannattanut käyttää itse ottamaani kuvaa meidän perheen pallopäistä? Vai tuota kuvapankkikuvaa? Pallopäät ovat kyllä söpömpiä (vahvasti puolueellinen mielipiteeni), mutta tässä valinnassa laatu painoi enemmän.
I – IMPROVISOI
Visuaalisten elementtien mahdollisuudet ovat mielettömät! Yhteen kuvaan voi upottaa todella paljon informaatiota. Erityisesti Pinterestissä infograafit ovat suosittuja tapoja tarjota tietoa pienessä paketissa. Tee yhdestä aiheesta blogipostaus ja tiivistä sen tärkein info yhteen kuvaan. Käytä kuvaa jakokuvana sosiaalisessa mediassa ja ohjaa liikenne sivuillesi lukemaan blogisi!
Vaihtoehtoja on paljoa kuvien ja infograafien lisäksi. Oletko kokeillut lyhyitä videoita, lyhyttä slideshowta tai animaatiota?Instagram on oiva kanava kokeilla millainen sisältö saa yleisöltäsi eniten huomiota. Olethan jo vaihtanut Instagram-tilisi business-tiliksi? Tällöin pääset käsiksi Instagramin statistiikkaan ja näet mm. kuinka monta ihmistä on nähnyt kuvasi ja pystyt haistelemaan, minkälainen sisältö sinun seuraajillesi toimii!
Jos Instagramin hyödyntäminen liiketoiminnassasi kiinnostaa enemmänkin, niin tuu mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä! Siellä on luvassa lisää vinkkejä ja läjäpäin inspistä Instagram-markkinointiin!
L – LISÄÄ TEKSTIÄ
Joskus kuva on niin täydellinen, ettei se tarvitse tekstiä päälleen. Mutta vain joskus. Joka tapauksessa kuvan on aina liityttävä sisällön aiheeseen, mutta joskus aiheeseen sopivaa kuvaa ei vain löydy. Siksi itse turvaudun tekstiin ja nostan kuvaan esimerkiksi blogipostauksen avainsanan tai call-to-actionin. Kuvissa yritän löytää jotain assosiaatioita tekstiin, kuten alla huomaat esimerkiksi minikurssin kuvasta.
Tärkeää on myös, että kuvissasi käytetty fontti on linjassa kaikkeen jakamaasi sisältöön, sillä tämä luo asiakkaillesi selkeää brändikuvaa ja bongatessaan sinun kuvan, he tietävät heti, kenen yrityksestä on kyse.
F – FILTTERIT
Sumeakin kuva voidaan pelastaa kuvankäsittelyn ja filttereiden avulla. Superkätevä kuvankäsittelyapps Snapseed on minun suosikkini ja koneella istuessa voi hyödyntää PicMonkeyta tai Canvaa. Jos enemmän käsittelee kuvia niin Adoben Lightroom & Photoshop on kyllä lyömätön yhdistelmä.
Ylläolevan kuvan valoisuuden lisäämiseen meni noin 10 sekuntia. Okei, se kaipaa hieman lisäkäsittelyä, mutta mobiilikäytössä, esimerkiksi Instagram-kuvana se menisi täydestä.
Valoisuutta voit lisätä kuviin exposure/brightness kohdasta ja valkoisia kohtia korostaa nostamalla highlightseja. Jos taas kaipailet valmiita filttereitä, niin mobiiliapps VSCO tarjoaa niitä ilmaiseksi ison kasan ja lisää voit ostaa todella edulliseen hintaan.
Mitä luulet, jääkö MILF jatkossakin käyttöösi, kun mietit visuaalisia juttuja? Sillä pääset jo hyvin alkuun.
Ja hei, tuu mukaan mun jengiin Instassa klikkaamalla tästä!
♥ Sari