Tiedät, että voisit auttaa blogipostauksillasi Instagram-seuraajiasi, mutta miten ihmeessä heidät saisi klikkaamaan blogiin. Tässä postauksessa kerron kolme eri tapaa, joista yksi tuo aivan järjettömän nopeasti lisää kävijöitä blogiisi!
Lisää kävijöitä blogiin – Instagram-profiilin linkki
Instagram on blogiliikenteen kannalta hankala sovellus, kun klikattavan linkin saa laitettua ainostaan profiiliin. Kuvateksteihin tai stooreihin voi toki kirjoittaa url-osoitteen eli linkkiosoitteen, mutta varsinaiseksi klikattavaksi linkiksi se ei muutu.
Ongelma näissä on se, että harva jaksaa siirtyä Instagramista ensin selaimeen ja sitten yrittää vielä muistaa, että mikäs se osoite olikaan. Mutta miten sitten hyödyntää tätä profiilin linkkiä parhaimmalla mahdollisella tavalla, jos tavoite Instagramin käytölle on blogin kävijämäärien kasvattaminen.
Helpoin tapa on ehdottomasti se, että jokaisen uusimman blogipostauksen jälkeen päivittää profiiliin uuden julkaisun linkin. Kannattaa myös kirjoittaa profiilitekstin loppuun kehotus lukea uusin blogipostaus. Tällöin profiilissa vieraileva henkilö voi kiinnostua klikkaamaan linkkiä ilman, että se oli hänen tarkoitus profiiliin tullessa.
Tässä tavassa ongelmaksi muodostuu Instagramin algoritmi. Se kun ei enää näytä kuvia aikajärjestyksessä ja useamman päivän vanhoja kuvia näkyy helposti feedissä. Tällöin jos kuvatekstissä ohjaa lukemaan uusimaan postauksen, voi linkissä kuitenkin olla eri postaus. Se, jos mikä luo huonon fiiliksen, kun ei päädy sinne, minne haluaa.
Tämä tapa on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, mutta perustuu pitkälti toivoon. Emme voi vaikuttaa siihen, klikkaavatko seuraajat blogiin, vaan pitää vaan toivoa, että he tekevät.
Lisää kävijöitä blogiin – Stoorit ja yksityisviestit eli DM:t
Stooreissa omista blogipostauksista puhuminen on seuraava tapa saada lisää kävijöitä blogiin. Eli käytännössä kerrotaan, että “nyt on tullut uusi postaus aiheesta xyz ja jos haluaa sen lukea, niin kommentoi ja saa vastauksena suoran linkin blogipostaukseen”.
Tämän hyötynä on se, että ihmisten kanssa tulee kommunikoitua, joka taas on Instagramin algoritmin mieleen ja se voi parantaa muidenkin Insta-julkaisujesi näkyvyyttä. Lisäksi tietenkin myös opit koko ajan uutta yleisöstäsi ja tiedät, ovatko he juuri sinun bisneksen kannalta oikeaa väkeä.
Myös tämä tapa hankkia kävijöitä blogiin perustuu toivoon. Eli kerrotaan yleisölle, että olisi uutta luettavaa ja toivotaan, että he haluavat sen lukea. Lisäksi, tämä on todella työlästä. Ensinnäkin pitää tehdä ne kaikki stoorit, joissa haluaa jakaa blogipostausta. Luulisi, että 15 sekunnin stoorien tekoon ei menee kauaa, mutta kyllä siihen äkkiä saa päivässä aikaa uppoamaan.
Jos blogi päivittyy usein, niin uusista postauksista saa olla puhumassa ihan koko ajan. Sen lisäksi vielä pitää päivystää DM-kansiota, jotta pääsee lähettämään linkin kaikille halukkailla.
Jos siis arvostaa omaa aikaansa, eikä halua roikkua Instassa koko aikaa, niin tämä tapa ei ehkä ole se kaikkein tehokkain. Tästä tavasta on myös vaikea irrottautua, jos totuttaa seuraajat siihen, että blogilinkin saa DM:nä halutessaan. Helppoa lukijoille, työlästä julkaisijalle.
Seuraava vinkki onkin helppo niin lukijoille kuin julkaisijalle.
Lisää kävijöitä blogiin – Instagram-mainonta
Mainonta Instagramissa on osoittautunut kaikkein tehokkaimmaksi tavaksi. Oikeastaan tässä on niin paljon hyviä puolia, että se ansaitsisi oman postauksen, mutta ne ovat kustannustehokkaita ja voit käytännössä unohtaa blogipostauksista puhumisen kokonaan.
Mainoksien suurin etu on, että ne voi “napista painamalla” laittaa päälle tai pois. Mainosten rullatessa voit käyttää omaa aikaasi vapaammin – ehkä taaperosi tarvitsee nyt viihdytystä tai lemmikkisi hellimistä. Tai ehkä haluat käyttää aikaasi mielummin lukemiseen tai harrastamiseen – pum, mainokset päälle ja oman ajan kimppuun!
Eikä Instagram-mainosten hyödyntyämiseen tarvitse olla mikään mainostamisen tai markkinoinnin asiantuntija. Kannattaa kuitenkin opetella hyvin, miten mainonta toteutetaan oikeaoppisesti, ettet hukkaa suotta omia rahojasi. Mikään ei harmita enempää, kun huomaa, että jaahas, mainosbudjetti on nollissa eikä kävijämäärä ole kasvanut.
Ehdottomasti suurin virhe Instagram-mainonnassa on mainostaa julkaistua kuvaa, jossa kertoo blogipostauksesta. Ehkä ootkin huomannut IG-kuvien alla olevan “markkinoi”-napin. Siitä mainostamalla ei saa tuloksia, ja varmasti tuntuu siltä, että rahat menee hukkaan. Eli mainonnan opetteluun kannattaa ehdottomasti panostaa!
Jos haluat opetella takuuvarman tavan kasvattaa blogin kävijämäärää, niin tein ilmaisen oppaan “Opi tehokas 8 askeleen IG-mainosprosessi”, jotta pääset alkuun mainosten kanssa ja saat kävijämääräsi kasvuun!