Jos sä oot vasta aloittelemassa yritystoimintaa, niin varmaan oot monesti miettinyt, että millä tavoin saisin ihmiset tutustumaan sun juttuun. Et miten sen oman osaamisen voisi saada näkyviin. Vastaus tähän on Instagram.
Joo, jos sä oot jo brändännyt itseäsi Instassa, niin tää postaus on varmaan ihan perussettiä sulle. Mut jos sä tosiaan vasta aloittelet markkinointia siellä, tai ehkä vasta oot miettimässä, että mikä kanava olisi sulle paras, niin jatka lukemista!
Brändin rakentaminen somessa ei oo tosiaan mikään uusi juttu. Mutta Instagram on kanavana sellainen, mikä tarjoaa siihen tällä hetkellä parhaat työkalut, niinku livelähetykset, pidemmät videot, kuvat, stoorit, yksityisviestit, analytiikan jne.
Eli kun sä rakennat yleisön suoraan Instagramiin, niin sun ei tarvi laittaa videoita Youtubeen tai pitää livejä Facebookissa tai saada tyyppejä lähettämään sulle sähköpostia. Eikä siis tarvi ohjata sun seuraajia sieltä Instasta näihin kanaviin, vaan kaikki tää hoituu siellä yhdessä sovelluksessa. Se säästää myös sun omaa aikaa!
Tiedän, et vieläkin sellainen ajatus elää, että ei se somettaminen oo mitään oikeaa markkinointia.
No sellainen päätön somessa pyöriminen ei olekaan. Mutta että tavoitteellisesti rakentaa sitä brändiä sinne Instagramiin, se on oikeaa markkinointia. Se on sitä sellaista nykyaikaista markkinointia.
Ehkä sulla on pyörinyt tällaiset asiat mielessä?
- Kuka ihme mua seurais siellä (jos äitiä/poikaystävää/sisaruksia/ystäviä ei lasketa)?
- En tiiä mitä sinne julkaisisin.
- En mä osaa käyttää niitä Instagramin ominaisuuksia.
- En tosiaan oo mikään valokuvaaja tai tarinankertoja.
- En uskalla kertoa musta mitään, ettei kukaan pidä mua nolona tyrkkynä
Lopeta vähättely – HETI!
Nää on tosi yleisiä juttuja meidän pään sisällä. Että vähätellään sitä omaa osaamista ja taitoa. Pelätään siihen uuteen hyppäämistä ja keksitään tekosyitä.
Tiiätkö. Mäkään en oo ollut valokuvaaja, vaan mä oon opetellut kuvaamaan. Enkä sano, että oon mikään huippuosaaja vieläkään. Sellaiset perusjutut osaan, mut silti edelleen kuvaan suurimman osan jutuista kännykällä. Ja sitten tietty mä käytän ammattilaisia mun apuna. Jotta mä voin keskittyä siihen mun ydinosaamiseen.
Ei mullakaan oo ollut valmiina satoja ideoita. Mä viikoittain haen inspiraatiota ja suunnittelen niitä mun julkaisuja. Ja tutkin analytiikkaa ja mietin, et mistä ihmiset vois haluta lisää tietoa.
Eli jos sä oikeasti haluat sitoutua siihen sun brändin markkinointiin, niin todennäköisesti sun tarvii loikata sieltä mukavuusalueelta pois. Tai ei. Siis sun täytyy. Itsestä ja omasta osaamisesta puhuminen ei kai oikein kenestäkään oo kivaa. Mutta ideana onkin näyttää se osaaminen, sen sijaan, että sä kertoisit et missä asioissa sä oot hyvä.
Ja kyllä siitä omasta osaamisesta ja ammattitaidosta pitää olla ylpeä. Sulla on sellainen taito, mistä muut ihmiset on valmiita maksamaan. Eiks se oo aika huikeeta?
Mitä sitten tällainen brändin rakentaminen Instagramiin tuo sulle?
No miltä kuulostais tällaiset jutut:
- rutosti uskottavuutta
- tutustut kohderyhmäästi helposti ja hauskasti
- näyttäydyt oman alasi rautaisena osaajana
- luot ympärillesi yhteisön, jonka kanssa on helppo kommunikoida
- saat itsevarmuutta omaan tekemiseen
Viisi tapaa tuoda omaa brändiä esiin IG:ssä
Mä kerron vielä viisi erilaista tapaa tuoda sitä omaa brändiä esiin Instagramissa. Näistä sä voit sitten helposti miettiä sisältöjä valmiiksi, jotta ei tulis sitä ahdistunutta oloa, jos IG on ollut hiljaisena jo viikon verran.
Kuka oot
Säännöllinen esittely on hyvä tapa tehdä itseään tutuksi uusille seuraajille ja syventää suhdetta olemassa oleviin. Esittelyitä voi tehdä niin kuvafeediin kuin stooreihin. Jos haluat valmiita pohjia, joita voit käyttää itsesi esittelyyn, niin tsekkaapa mun instan kohokohtien Stooripohjat.
Mitä palveluita / tuotteita tarjoat?
Jos ulkopuolinen tulee IG-tilillesi, saako hän heti selville, mitä teet? Instaprofiili on sun käyntikortti, joten pidä huoli, että siitä käy välittömästi selville, että millaisia palveluita tai tuotteita sulta saa. Muista, tyylillä, ei tyrkyttämällä!
Miten voit auttaa muita
Tämä on tärkein. Miksi joku kohderyhmästäsi alkaisi seuraamaan sua? Mitä hyötyä pystyt tarjoamaan hänelle. Auttaminen voi olla ihan konkreettisia oppeja, mutta myös inspiraatiota tai vaikka vertaistukea.
Missä teet töitä
Tää on erityisen oleellinen, jos sulla on kivijalkatoimipiste! Mistä päin Suomea (tai maailmaa) sut löytää? Tosi harva muistaa tuoda tätä säännöllisesti ilmi. Hyödynnä myös geotägäys! Lisäksi ihmiset on uteliaita, joten meitä kiinnostaa nähdä muiden työpisteitä.
Miksi teet mitä teet
Omien arvojen esiin tuominen ja syyt siihen, miksi teet juuri sitä, on tärkeitä. Niihin on seuraajien helppo samaistua ja tuntea yhteenkuuluvuutta.
Tärkeää on myös se, että et pelkästään keskity itseesi siellä Instassa. Nimittäin onhan se Instagram sosiaalinen media. Eli luo sitä yhteyttä seuraajiesi ja seurattaviesi kanssa. Näähän siis yrittäjällä on lähtökohtaisesti samoja tyyppejä.
Katso stooreja, kommentoi, tykkäile. Ihan, kun he olis sun parhaita kavereita. Sillä tavalla susta rakentuu hyvän tyypin kuva. Ja sellainenhan sä ootkin, eiks niin?
Kaipaatko lisää Instagram-markkinoinnin vinkkejä ja inspiraatiota?
Tuu mukaan mun instajengiin satojen muiden yrittäjien joukkoon!