Klik. Sinne meni Instagram-mainos, kun painoit kuvan alta “markkinoi” nappulaa. Muutama euro, ei paha, vaikka ei tulisikaan tuloksia. Entä jos tämän tekisi järkevämmin ja saisi oikeasti tuloksia joita haluaa?
Totuus on, että moni mainostaa Instagramissa kuvailemallani tavalla. Ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta. Sen jälkeen tuntuu, että ei tää Instagram-mainonta toimi.
Jos tämä kuulostaa tutulta, niin jatka lukemista ja seuraavan mainoksen osaat tehdä paljon paremmin!
Askel 1 – varaa budjetti
Mietitään tilanne, että oot just kirjoittanut aivan mielettömän hyvän blogipostauksen. Sellaisen, jonka tiedät todellakin auttavan sun omaa kohdeyleisöä. Ehkä oot jo saanut siitä upeaa palautettakin.
Liian monesti kuitenkin käy niin, että me tehdään aivan järkyttävän hyviä sisältöjä ja käytetään siihen useita tunteja. Mutta sen jälkeen, kun sisältöä pitäisi jakaa yleisölle, niin homma tyrehtyy.
Kun itseasiassa sen pitäisi olla toisin päin. 80% panoksesta pitäisi mennä sen upean sisällön jakeluun.
Ja jos nyt et keksi yhtään paikkaa mihin sitä blogipostausta voisi jakaa, niin varaa välittömästi budjetti Instagram-mainonnalle. Sen kautta tavoitat oman kohderyhmäsi ja kasvatat oman sanomasi näkyvyyttä.
Miten Instagram-mainonnan budjetti kannattaa sitten miettiä. Yhden Instagram-mainoksen hinta yhdelle päivälle on minimissään 5€. Eli se on aika simppeliä.
Laske kuinka monelle päivälle haluat mainostaa ja kerro se 5€:lla. Mitä korkeampi päiväbudjettisi on, sitä laajemmalle yleisölle Instagram näyttää mainostasi.
Alkuun joudut käyttämään rahaa myös Instagram-mainonnan testaamiseen, jotta tiedät, mikä kohdallasi toimii parhaiten. Mutta pääset erinomaiseen alkuun kyllä 5€ päiväbudjetilla. Sellaisella itsekin aloitin ja vieläkin teen 5€ hinnalla Instagram-mainontaa.
Askel 2 – mieti mitä mainostat
Yksi tavoite yhdelle mainokselle. Jatketaan tämän saman upean blogipostauksen ympärillä. Tavoitehan olisi siis saada mahdollisimman iso yleisö kyseiselle blogipostaukselle.
Tällöin mainostetaan ja pyydetään klikkaamaan vain ja ainoastaan tähän postaukseen. Ei siis tavoitella tällä mainoksella mitään muuta kuin klikkejä blogiimme.
Ei uusia seuraajia Instagram-tilille (joskin tämä voi tapahtua sivujuonteena) tai tykkäyksiä mainosjulkaisuun. Saati, että yritetään samalla mainoksella myydä jotain!
Kun tiedät mitä haluat ihmisten tekevän, toimii mainos kaikkein parhaiten. Kun mainostavoitteena on klikkaukset blogipostaukseen, etsii Instagramin algoritmi sellaisia käyttäjiä, ketkä aiemman kerätyn datan perusteella klikkaavat herkästi blogeihin.
Meillä jokaisella on oma tapamme käyttää Instagramia, jotkut selaavat, eivätkä koskaan klikkaa mitään. Toiset taas klikkaavat herkästikin eteenpäin. Tällöin haluamme mainoksen näkyvän nimenomaan heille!
Askel 3 – tiedä ketä tavoittelet
Potentiaalisen asiakkaan tunteminen helpottaa tässä ihan mielettömän paljon. Jos olet määritellyt itsellesi ihanneseuraajan Instagramiin, niin olet jo ison askeleen edellä. Instagram antaa kohdistaa mainoksia todella tarkasti, joten tähän kannattaa käyttää aikaa.
Tärkeää on tietenkin tavoitella oman paikkakuntasi potentiaalisia asiakkaita, jos bisneksesi toimii vaan tietyllä alueella. On ihan turha maksaa mainoksen näkymisestä koko Suomessa, jos kuitenkin pystyt palvelemaan asiakkaitasi vain esimerkiksi PK-seudulla.
Mutta ei pidä tyytyä pelkästään maantieteelliseen rajoitukseen. Instagram-mainonnan kohdistamisen mahdollisuudet auttavat rajaamaan mainonnan juuri niiden kiinnostusten kohteiden perusteella, joita potentiaalisella asiakkaallasi on.
Esimerkiksi, jos olet kattomaalari ja blogipostauksesi kertoo tiilikaton huoltamisesta, niin kohdistamiseen voidaan miettiä, mikä on näitä kaikkia tillikaton omistavia potentiaalisia asiakkaita yhdistävä tekijä. No he todennäköisesti asuvat omakotitalossa. Entä mistä brändeistä nämä omakotitaloasujat voisivat olla kiinnostuneita.
Kun kiinnostuksen kohteet ovat selvillä, niin Instagram-mainosta tehdessä etsitään näitä kiinnostuksen kohteita mainostyökalusta. Tämä rajaa mainoksen näkymään vain niille henkilöille, ketkä ovat käytöksellään ilmaisseet kiinnostuksensa kyseisistä aiheista.
Se ei tarkoita, että nämä käyttäjät välttämättä olisivat esimerkiksi kyseisen brändin Instagram-tilin seuraajia, vaan Instagramin algortimi tekee meidän kiinnostuksen kohteista oletuksia ja näiden perusteella näyttää meille sisältöjä.
Askel 4 – panosta kuvaan ja tekstiin
Nyt meillä on tiedossa mitä mainostetaan, millaisella budjetilla ja kenelle. Hyvä! Sitten alkaakin se hankalin osuus. Meidän pitää saada Instagram-käyttäjän huomio ja vielä saada hänet toimimaan halutulla tavalla. Se tapahtuu Instagram-mainoksen kuvan ja tekstin avulla. Tai videon, mutta kuva käsittäkööt tässä nämä molemmat halutut muodot.
Ennen kuin kirjoitetaan sanaakaan tai valitaan kuvaa, palautetaan mieliin se, kenelle Instagram-mainos halutaan näkyvän. Tunteeko tämä kohdeyleisö sinut jo? Vai onko kohdeyleisö ns. kylmää yleisöä, joka ei tiedä sinusta mitään?
Näille kohderyhmille on valittava erilainen kuva sen mukaan, ovatko he jo tuttuja kanssasi vai ei. Kuvan tarkoitus on pysäyttää Instagram-käyttäjä ja herättää ensimmäinen kiinnostus blogipostauksen aiheesta.
Mieti millaisella kuvalla tuttu yleisö pysäytetään ja millä tavalla uusi yleisö voisi kiinnostua klikkaamaan blogiisi. Myös tekstiä pitää muotoilla eri tavalla omalle, tutulle yleisölle ja kylmälle yleisölle. Molemmissa tapauksissa teksti pitää olla lyhyt, ytimekäs ja kertoa, mitä haluamme mainoksen näkevät henkilön tekevän.
Ootko jo mukana mun Instajengissä? Siellä lisää vinkkejä ja inspiraatiota Instagram-markkinointiin. Klikkaa tästä mukaan!
Featured image by:
unsplash-logoMarci Angeles