2 huippua (ja ilmaista) työkalua FB-markkinoijalle

2 huippua (ja ilmaista) työkalua FB-markkinoijalle

Kirjoittelen tätä postausta Thaimaasta ja etsin äsken kahviloita netistä. Huomasin, että yhä harvemmalla yrityksellä on täällä omia kotisivuja. Mutta jokaisella pienelläkin autotallikahvilalla on Facebook-sivu.

Jos mietitään uusia yrityksiä, joiden budjetti ei päätä huimaa, voi pelkillä FB-sivuilla hyvin päästä alkuun. Ja jos totta puhutaan, itselleni yritys kotisivuilla, mutta ilman Facebook-sivuja on epäilyttävän oloinen.

Joka tapauksessa, oletan että sinun yritykselläsi on Facebook-sivu, kun olet tähän postaukseen eksynyt :) Ja hyvä niin!

 

Facebookin mainostyökalun hyödyntyäminen on ehkä parasta mitä pienyrittäjä voi verkossa tehdä. Yleisön targetointi niin kiinnostuksen kuin sijainnin mukaan on aivan mieletöntä ja jos et koskaan ole vielä koskaan maksettua mainontaa tehnyt, niin suosittelen ottamaan sen tämän vuoden to-do listalle.

 

Tämä ensimmäinen työkalu onkin huippuhyvä juuri nimenomaan mainostajien käyttöön. Sillä tiesithän, että Facebook suosii mainoskuvia, joissa on vähän tai ei ollenkaan lisättyä tekstiä? Aiemmin Facebook-mainoksissa oli raja, ettei kuvia edes julkaista, jos siinä on yli 20% tekstiä. Nyt Facebook ei anna tiettyä rajaa, mutta mitä enemmän kuvassa on tekstiä, sitä huonomman näkyvyyden Facebook tarjoaa. Tämä siis koskee nimenomaan mainoskuvaa, jolla tehdään maksettua mainontaa.

Miten varmistua siitä, että FB-mainoksen kuva on optimaalinen?

Itse käytän lähes kaikissa mainoskuvissa tekstiä, sillä olen havainnut että osuva kuva + teksti -yhdistelmällä saa ihmisten huomion parhaiten heräämään. Ennen tämän työkalun löytämistä kirosin, kun en koskaan ennen mainoksen tekemistä voinut tarkistaa paljonko kuvassa on tekstiä. Mutta nytpä voin! Kyseessä on siis Facebookin oma Text Overlay Tool niminen työkalu.

 

Facebook mainoksen kuvien tarkastaminen

Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

 

Työkalun käyttö on todella simppeliä. Lataa kuva sinisestä Upload napista ja työkalu kertoo sinulle onko kuvassa minkä verran tekstiä ja vaikuttaako se mainoksen näkyvyyteen. Testasin työkalua kahdella eri kuvalla ja kuten näet, alemmassa kuvassa tekstin määrä vaikuttaa jo negatiivisesti. Työstän nämä mainoskuvat aina Canvalla, joten tekstien pienentäminen käy käden käänteessä, jos FB:n työkalu näyttää kuvalle jotain muuta kuin vihreää valoa.

Miten saada Facebookissa kuva näkyviin blogipostausta jakaessa?

Toinen työkalu, joka on itsellä ahkerassa käytössä on Facebookin Sharing Debugger. Tämä on erityisen kovassa käytössä silloin, kun jaan jotain verkkosivuiltani FB-sivulle. Omalla kohdalla pääasiassa blogipostauksia, mutta työkalua voi käyttää myös muiden sivujen jaossa. Pääasia, että pääset tekemään muutoksia artikkelikuvaan.

 

Olet nimittäin saattanut törmätä jakaessasi sellaiseen ongelmaan, että Facebook-postaukseen ei ilmesty kuvan kuvaa, vaikka olet asettanut blogipostaukselle artikkelikuvan. Debugger-työkalulla voit tarkistaa ennen jakamista sen, miltä postauksesi näyttää Facebookissa jaettuna ja pystyt tekemään muutoksia postauksen kuva-asetuksiin ennen sen jakamista. Jo jaettuja postauksia ei valitettavasti voi enää pelastaa.

 

Tässä vielä nopea opastus työkalun käyttöön.

1. Avaa Sharing Debugger ja copy-pasteta julkaisemasi blogipostaus. Paina Debug.

facebookissa ei näy jaetun postauksen kuva

2. Jos tätä url-osoitetta ei ole koskaan jaettu aiemmin, tulee seuraavaksi tämä ikkuna. Paina Fetch new information.

Facebook ei näytä kuvaa blogipostauksessa

3. Seuraavaksi näet, millaiselta jakosi näyttää Facebookissa. Tässä kohdassa siis selviää, onko kuva kunnossa vai ei.  Jos haluamasi kuva näkyy, on postaus jakovalmis ja voit siirtyä omalle FB-sivullesi jakamaan sitä! Jos postaus näyttää samalta kuin alta, paina Scrape Again. Joskus kuvan ilmestyminen voi vaatia muutaman klikkauksen.

Kuva puuttuu Facebook postauksesta

4. Ja tältä Debugger näyttää, kun kuva näkyy oikein. Tätä esimerkkiä tehdessä jouduin klikkailemaan kolmesti Scrape Again nappia.

facebook päivityksen kuva puuttuu jakaessa

Mitä sitten voi tehdä, jos kuvaa ei vaan tule näkymään? No riippuu pitkälti siitä, mitä julkaisujärjestelmää/blogia käytät. Suurin osa yrittäjistä (ja myös bloggaajista) käyttää WordPressiä, jonka lisäosa Yoast ratkaisee ongelman. Sieltä voit määritellä Facebookille ja Twitterille omat jakokuvat. Twitterille löytyy muuten oma debuggerinsa, sitä pääset käyttämään täältä.


Haluatko tuunata Facebook-sivusi bisneskuntoon? Sitten alla näkyvä sähköpostikurssi on sinua varten! Ilmoittaudu mukaan ilmaiseksi! 

♥ Sari


Viiden päivän ILMAISEN sähköpostikurssin avulla muokkaat FB-sivustasi visuaalisesti kauniin ja informatiivisen kanavan.

Saat joka aamu seuraavan viiden päivän ajan innostavan tehtävän suoraan inboxiisi!

 

Facebook-sivusi luomisesta saattaa olla jo aikaa ja FB päivittyy koko ajan. Yrittäjillä harvoin on aikaa pysytellä mukana kaikkien somekanavien muutoksissa. Siksi kasasin tälle kurssille tehtäviä, joiden avulla päivität FB-sivusi vuoteen 2017.

Tämä kurssi on sinulle, joka haluat ottaa somen tosissasi ja pysyä mukana FB-markkinoinnin käänteissä!



 


Oliko artikkeli sinulle avuksi? Jaa se tästä myös yrittäjäystävillesi!

About the Author

Leave a Reply